Ny satsning kring kött och hälsa utmanar och väcker reaktioner

Ny satsning kring kött och hälsa utmanar och väcker reaktioner

Ny satsning utmanar och väcker reaktioner

I dagarna lanserar vi på Svenskt Kött en stor satsning kring kött och hälsa. Annonser, artiklar, recept och grafer kring köttets fördelar, både hälso- och hållbarhetsmässigt, är redan ute i sociala medier och verkar engagera våra mottagare. Vi har uppenbarligen klivit ut på en arena där vi utmanar och väcker frågor hos dem som anser sig sitta på sanningen.  

Även om runt 90 procent av vår befolkning gärna äter kött är ändå det politiskt korrekta att påstå att kött är negativt för hälsan och klimatet (förutom det svenska som de flesta anser är mer hållbart). Att vi nu på bred front går ut till över 1 miljon svenskar och exempelvis berättar om den resurssmarta och hälsosamma supermaten blodpudding jämfört med spenat utmanar ordentligt! Tusen frågor ställs och påståendena haglar. Och vi på svenskt kött jublar. Det är precis det här vi vill! Röra om och skapa diskussion. För det är bara genom diskussion, debatt, ifrågasättande samt vridande och vändande på fakta och påståenden, som vi kan förflytta oss från tidigare sanningar.  

”Det handlar inte om att de ska äta kött, det handlar om att de ska våga äta mat överhuvudtaget.” 

Trenden bland yngre att välja bort köttet, och då framför allt bland tjejer, får en olycklig utveckling när undernärda influencers uppmanar till att ta ställning för klimatet och djuren, samtidigt som man ska vara smal och snygg. Hur ska man då få flickorna att komma överens med sig själva och sin duglighet? Ja, det är en fråga som kräver större insatser. 

Den här utmaningen handlar om långt mycket mer än att äta kött eller inte. Vi kommer en bra bit med att sprida fakta, grafer och statistik för att stilla samvetet vad gäller klimatet och djuren. Men det är inte hela lösningen. Som Kajsa Asp Jonson, dietisten vi jobbat med under projektet sa ”det handlar inte om att de ska äta kött, det handlar om att de ska våga äta mat överhuvudtaget”.

Kött och hälsa – en outforskad arena

För 10 år sedan var utmaningen att ta sig an klimatdebatten. Alla som på ett eller annat sätt var verksamma inom den svenska animaliesektorn fick snabbt, och kanske lite ofrivilligt, läsa på och skaffa fakta för att till slut bli ledande experter på klimatområdet. Det var bara genom att konsekvent ge svar på alla frågor som klimatdebatten vände. Och så är det än idag. Vi har alla svaren. Och de frågor vi ännu inte har svar på ser vi till att hitta – innan konsumenterna börjar ställa dem.  

Kött och hälsa är än så länge en lite mer outforskad arena, men stor kompetens finns. Nu är arbetet att sprida kunskapen vidare och se till att vi som bransch blir lika pålästa som i klimatfrågan, var vi än befinner oss. Och att framför allt förstå de många bottnarna oavsett om det handlar om klimatångest eller ångest över sin duglighet. Vi är på god väg, men resan har precis börjat. 

Isabel Moretti,
VD

» Här kan du se kampanjen 500 gram i veckan

Relaterade artiklar

Scroll to Top