Om organisationen

Svenskt Kött är en varumärkesoberoende organisation. Vi är mötesplatsen för dig som gillar svenskt kött.

Svenskt Kött är en varumärkesoberoende organisation och en mötesplats för dig som vill diskutera, inspireras och lära dig mer om svenskt kött och dess mervärden. Vi berättar varför du ska välja svenskt nöt-, gris- och lammkött både när du handlar mat i butik eller äter ute. Vårt uppdrag är att se till att du känner tillit till och har förtroende för svenskt kött och svensk djuruppfödning och att ditt förstahandsval är det svenska köttet när du äter kött.

Följ oss gärna här på sajten och på Facebook, Instagram och Youtube. Du hittar våra pressmeddelanden i vårt pressrum här och på MyNewsdesk.

Våra ägare

Svenskt Kött ägs av Svenska Köttföretagen, Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter, Sveriges Grisföretagare och Svenska Fåravelsförbundet.

Styrelseordförande är Magnus Nilsson, vd Nyhléns Hugosons och vd är Isabel Moretti, Svenskt Kött.

Vår vision är att svenskt kött är förstahandsvalet när man äter kött. 

Styrelse

  • Magnus Nilsson, Nyhléns Hugosons
  • Maria Dunderberg, Scan Sverige AB
  • Hans Agné, Svenska Köttföretagen
  • Johan Eriksson, Sveriges Grisföretagare
  • Anna Jamieson, Sveriges Nötköttsproducenter
  • Andreas Bolmgren, Svenska Fåravelsförbundet
  • Ingrid Eilertz, Lantbrukarnas Riksförbund

Ägarstruktur

Bakgrund

Svenskt Kött i Sverige AB bildades i mars 2010. Uppdraget är att ge kunskap och inspiration om kött och svenska mervärden så att konsumenten redan innan besöket i butik eller på restaurang gjort valet att välja svenskt kött. Svenskt Kött representerar djurslagen nöt, gris och lamm.

Tidigare skedde informationen om det svenska köttets mervärden genom Svensk Köttinformation AB, som grundades 1983.

Rulla till toppen