Om det är någon gång man behöver stötta den svenska matproduktionen är det nu
Det har hänt någonting under de här pandemiåren. Hur kul det än är att livet går tillbaka till hur det var innan så finns det sådant som skaver. Eller kanske mycket som skaver.
Skenande priser på drivmedel och energi svider för konsument och har förödande konsekvenser för bönderna som producerar maten. Hela 40 procent av de svenska bönderna tänker minska sin produktion under kommande år, säger en rapport som LRF nyligen publicerade. Man kan bara förfäras över det ljumna engagemanget från politiskt håll. Om det är någon gång man behöver stötta den svenska matproduktionen är det nu. Regeringen har till sist beslutat om krisstöd, men den miljard som utlovas är varken tillgänglig för alla drabbade eller tillräcklig för att dämpa smällarna.
”Andra frågor än mer vegetariskt på menyn signalerar ansvar idag.”
Och så har vi foodservice-sektorn. Hotell och restauranger har gått på knäna under flera år och så klart så gör de också allt för att minska kostnaderna. I ett försök att kombinera minskade kostnader och hållbarhet deklarerade Scandic i förra veckan att de skulle sluta servera nötkött på luncherna. Reaktionerna kom snabbt från både konsument och lantbrukssverige och det var allt annat än applåder. Det som är intressant är att det här utspelet förmodligen hade funkat mot konsument för ett halvår sedan. Nu gör det inte det. Världen har sprungit vidare och det är andra frågor än mer vegetariskt på menyn som signalerar ansvar idag. Någonting som Scandic uppenbarligen missade.
Kostpreferenser är mindre viktiga
På Svenskt Kött anar vi en förflyttning hos konsument där kostpreferenser är mindre viktiga. Istället handlar det om överlevnad, säkerhet och vikten av att se om sitt hus. Dagens konsumenter ser någonting som både politiker och hotellkedjor borde insett för länge sedan. Det är en ny spelplan som ritas upp så här strax efter pandemin där konkurrensen är mördande med ett betydligt tuffare ekonomiskt läge både för konsument och producent. I det här skiftet gäller det att såväl aktörer inom politik som marknad tar i från tårna för att stärka produktionen, företagandet och ekonomin i vår närhet.
På Svenskt Kött kommer vi att göra vad vi kan för att stärka efterfrågan på svenskt kött. Nu blir vi också mer aktiva mot foodservice-sektorn. Det handlar inte bara om att värna den svenska matproduktionen. Det handlar om att värna den mest grundläggande samhällsfunktionen ett land kan ha; mat på bordet både idag och i framtiden.