Det är knepigt för konsumenter att göra aktiva, hållbara val

Det är knepigt för konsumenter att göra aktiva, hållbara val

Problemet är inte brist på information…

Förra veckan presenterade Konsumentverket sin rapport om hållbara val. Där konstaterades att det är knepigt för konsumenter att göra aktiva, hållbara val just när det gäller kött. Det fattas helt enkelt information och tydlig märkning. 

Ungefär samtidigt som konsumentverkets rapport kom ut släppte också SCB sin statistik kring livsmedelsmarknaden 2018. I den finns inga tolkningar eller analyser utan rena siffror på vad svenska folket faktiskt lägger sina pengar på när de går in i matbutiken. Mer godis, mer läsk, mer snacks och mindre grönsaker säger siffrorna. Det finns också ett kapitel om kött som kommer från Jordbruksverket – där vet vi redan att konsumenterna äter mindre kött, men mer svenskt kött.

Hur gör man aktiva, hållbara val?

Dagens konsument är uppenbarligen inte särskilt konsekvent. Det vet vi som är i branschen och som jobbar med preferenser och val. Att stoppa munnen full av tomma kalorier är vare sig hälsosamt eller hållbart. Så i det stora hela; är det verkligen en märkning av hållbart kött som är det mest angelägna? Det som slår mig är att vi alla som jobbar med mat har ett ansvar att få rätsida på hållbarhetsdebatten och fokusera på rätt frågor. Kanske är det så att vi lägger lite för mycket tid på att sila mygg och svälja kameler? Problemet är inte att det råder brist på information till konsument, utan snarare att den kommunikation som finns varken sker på mottagarens villkor eller får konsument att göra bättre val.

Isabel Moretti,
VD

Relaterade artiklar

Scroll to Top