Ullförmedlingen ska göra det enklare att köpa och sälja svensk ull

Det importeras ull för miljontals kronor, men nu har svensk ull blivit attraktiv att arbeta med. Det kan vi bland annat tacka Ullförmedlingen för.
Får

Lättare att köpa och sälja svensk ull

Sedan 2013 driver Fia Söderberg Facebook-gruppen Ullförmedlingen. Det här är det första nationella forumet för den som vill sälja och köpa ull. I dag har gruppen över 4.900 medlemmar.

De välkända klädmärkena Fjällräven, Filippa K och Röjk väljer också att arbeta med svensk ull. Fjällräven var först ut med att göra ett samarbete med jämtländska Brattlandsgården till en exklusiv tröja i jämtlandsull. Nu har även Filippa K och fritidsklädmärket Röjk köpt ull från Norrby gård i Kungsör. Tanken är att Röjks första, helsvenska ullplagg ska vara ute på marknaden till hösten, rapporterar tidningen Land.

Lisa Bergstrand är modedesigner och ytterligare en av de personer som tror på en mer hållbar bransch. Majoriteten av de kläder som produceras idag tillverkas tusentals mil bort, med många farliga kemikalier och av syntetiska material som släpper ifrån sig mikroplaster som förorenar dricksvatten och hav. Lisa använder därför svensk ull till tidlösa kläder som kan användas år efter år. Första plagget lanseras i början av 2019. Hör mer om hennes resa i Ullpodden.

– Det händer jättemycket just nu och det handlar inte bara om de här klädföretagen. Det är ett antal projekt, evenemang, seminarier och utställningar som lyfter den svenska ullen, säger Fia Söderberg som är grundare av Ullförmedlingen.

En plattform för köp och sälj av ull

Men, det börjar bli svårt för folk att hitta den ull de söker i gruppens flöde så till våren startar en modern, digital plattform som ska göra det lättare.

Jordbruksverket och Upplandsbygd Lokalt har beviljat ett projekt för att utveckla en ny digital plattform. Syftet med projektet är att skapa en smidig plattform för köp och sälj av ull samt en mötesplats för konsumenter och producenter av svensk ull. Man har valt att börja med kommunerna Knivsta, Sigtuna, Uppsala och Östhammar, men på sikt, och efter projektets slut, kommer plattformen att fungera som en nationell tjänst som ersätter facebookgruppen med samma namn.

– För mig är det viktigt att tjänsten Ullförmedlingen når ut till fler och större aktörer för att vi ska öka marknaden för och efterfrågan på den svenska ullen, säger Fia Söderberg. Det är mycket som behöver utvecklas nationellt för att vi ska bli bättre på att ta tillvara svensk ull. Min ambition är att den digitala plattformen blir en pusselbit i en nationell infrastruktur som kan utvecklas och breddas innehållsmässigt. Självklart vill jag också förbättra och göra det lättare för alla dem som redan säljer och köper ull i facebookgruppen.

En ny marknadsplats är ett stort kliv framåt, men samtidigt betonar Fia Söderberg att det är mycket kvar innan den svenska ullen kan bli den resurs den förtjänar att vara.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen