Aktuellt

Nyheter

Lökgriljerad julskinka med äppelchutney och sirapsstekt kål

Svenskproducerat och julskinka i topp på julbordet

Att maten är producerad i Sverige är viktigast när svenskarna planerar sitt julbord. Det tycker hela 47 procent av de tillfrågade i en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Livsmedelsföretagen i november 2019.

Korv för hela slanten denna vecka

Svenskt Kött är tillsammans med Från Sverige och LRF stolt partner till Årets Kock – svenska mästerskapet i professionell matlagning. Denna vecka, under finalen av Årets Kock, är en av tävlingsuppgifterna att göra korv. Därför vill vi så klart passa på att lyfta denna fantastiska råvara.

Följ Årets Kock tillsammans med Matgeek och Svenskt Kött

Finalen av Årets kock går av stapeln inom kort. Under två intensiva dagar tävlar finalisterna i Annexet på Globen i Stockholm. Svenskt Kött samarbetar med youtubern Johan “Matgeek” Hedberg som filmar och sänder direkt från tävlingen. Följ hans kanaler för att se vad som händer under tävlingsdagarna.

Årets Unga Kock Vinnare 2019

Årets Kockelev 2019

Nu har tävlingen Årets Kockelev gått av stapeln – tävlingen med hållbarhetsfrågan och framtidens förmågor i fokus. Svenskt Kött var självklart på plats och sponsrade de tävlande kockarna med hållbart kött. I detta fallet en hel bringa med ben ifrån nöt.

Äldre artiklar

Provsmaka Thomas Sjögrens charkrätter på semifinalen i Årets Kock

Nu på tisdag den 23 november avgörs semifinalen av Årets Kock på Helsingborgs Arena. Svenskt kött är som partner givetvis på plats och med oss i montern har vi Thomas Sjögren som bjuder på läckra smakprover komponerade av vinnande produkter från årets Chark-SM.

Bakad morot med isterbands-strössel och ancho-majonnäs

Thomas Sjögrens rätter gjorda på vinnare av Chark-SM

Thomas Sjögren, Årets Kock 2015, har gjort tre läckra rätter baserade på tre vinnare av Chark-SM 2016! De utvalda produkterna är vindelnrökt fläskkarré, isterband från Wiktor Olsson samt pustakorv från Tulip.

Allt fler vill ha svenska livsmedel

Mer än varannan konsument tycker att svenskproducerat är en av de viktigaste faktorerna i affären. Förra året var den siffran 48 procent, enligt en undersökning från Demoskop.

Rulla till toppen