På Svenskt Kött berättar vi våra egna historier
Det är gulddagar för svensk produktion och svensk mat – trots corona och oro. Eller snarare tack vare corona och oro. Mer än 8 av 10 konsumenter anser att svenska djurbönder är viktiga för matproduktionen i Sverige och 7 av 10 konsumenter är villiga att betala ett högre pris för svenskt kött. Det är den högsta siffran som uppmätts sedan Svenskt Kött började mäta detta 2011 då det bara var drygt hälften av konsumenterna som var villiga att betala mer för svenskt kött. Världen där ute kan vi inte lita på – nu värnar vi om det nära, trygga och säkra.
Men frÃ¥gan är hur länge? Och vad händer sedan? Flöden vi byggt upp under decennier mellan produktion och konsumtion världen över är satta ur spel. En del funkar, en del funkar inte alls. Nya lösningar och kanaler byggs upp. För oss som jobbar med svenskt kött är frÃ¥gan om konsumenter även i framtiden kommer att ha rÃ¥d att kosta pÃ¥ sig att betala för vÃ¥ra mervärden? Finns det en marknad för produktion som tagit mer hänsyn till hÃ¥llbarhet och djuromsorg? Eller blir det underordnat om ekonomin är ansträngd? Parallellt drar Uppdrag granskning igÃ¥ng ännu ett avslöjande reportage kring hur illa ställt det är pÃ¥ de svenska gÃ¥rdarna. Oavsett om det är sanning eller dikt blir reportaget och vÃ¥r reaktion som bransch ett bidrag i cocktailen som nu blandas; oron för samhällets försörjning och trygghet som mixas med osäkerheten kring om det gÃ¥r att lita pÃ¥ vÃ¥r egna produktion – vÃ¥ra egna bönder.Â
Det finns ett fönster just nu där vi som bransch har ett stort ansvar att agera. Det är nu vi lägger grunden för det som kommer sen – det nya normala. Det är under kris som man bygger varumärke. Svenska konsumenters syn på svensk produktion är vårt viktigaste uppdrag just nu. Därför ska vi visa våra konsumenter att vi finns här för Sverige – idag och i framtiden. Vi vill, vi kan och vi tar hela tiden steg för att bli ännu bättre. Och det ska vi göra genom att berätta våra egna historier istället för att låta andra berätta historier om oss.
Isabel Moretti,
VD