Framgångshistorien

Kvantum Kungsbacka har vunnit många priser genom åren, bland annat
Arlas Guldko 2011 – även kallad matbranschens Oscar.

Arlas Guldko instiftades
år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar och gör extra
insatser inom butik och restaurang och storkök. Syftet är att lyfta fram och
belöna goda resultat för att inspirera andra. Vi har dessutom varit i final
hela 3 gånger och jag har stora förhoppningar att vi kommer att vinna även
2015, när vår karenstid gått ut. 

Min absoluta
lägsta nivå som styckmästare och säljare ska vara där konkurrenterna gör sitt
bästa.

Jag har ju alltid kunnat erbjuda kunderna vårt
egenstyckade och packade svenska kött, vilket har uppskattats väldigt mycket
genom åren eftersom det alltid varit välputsat och hållit hög kvalitet. Min absoluta
lägsta nivå som styckmästare och säljare ska vara där konkurrenterna gör sitt
bästa. Jag och mina kollegor samlar alltid på oss erfarenheter när vi själva är
ute och handlar. Dessa tar vi med oss till vår egen butik och försöker alltid förbättra
oss själva hela tiden.

Dagens kunder vill kunna välja storlek på köttbiten själv, få service,
veta ursprung, få råd och diskutera recept med trevlig och kunnig personal och
få bra kvalitet på köttet.

För några år sedan bestämde sig många av våra konkurrenter inom Ica,
Axfood och Coop för att avveckla styckningen i butik och förlägga den centralt
i stället och därifrån leverera färdigpaketerat kött till butikerna. Vi bestämde
oss för att inte hänga med på det tåget. Anledningen till det var att
kompetensen då försvinner från butiken och att servicen till kunden då helt
upphör.

Dagens kunder vill kunna välja storlek på köttbiten själv, få service,
veta ursprung, få råd och diskutera recept med trevlig och kunnig personal och
få bra kvalitet på köttet. Dessa önskemål som kunderna efterfrågar kan de inte
få hos våra konkurrenter, vilket innebär att slutsatsen oftast blir att de åker
till oss och handlar, vilket vi naturligtvis är väldigt glada för.

”Om man bestämt sig för att visa vägen behöver man inte fråga de som går
åt andra hållet vart vägen leder”.

Det gäller att våga fortsätta på den väg som kunderna efterfrågar även
om majoriteten av handlarna och butikerna gör tvärtemot för att de inte vågar
annat. Jag brukar säga: ”Det sägs att rädslan urholkar själen” och
”Om man bestämt sig för att visa vägen behöver man inte fråga de som går
åt andra hållet vart vägen leder”.

Relaterade artiklar