Märkningen uppskattas av konsumenterna som vill veta varifrån köttet de köper kommer. 7 av 10 vill veta att det är svenskt kött i produkten*.
– Konsumenterna känner sig trygga med sitt köp när de vet att köttet är svenskt, säger Maria Forshufvud, vd, Svenskt kött. De produkter som bär märket Svenskt kött innehåller enbart svensk köttråvara.
Det är redan nu ett välkänt märke – 2 av 3 svenskar känner till det*. Över 140 företag använder märket Svenskt kött på sina produkter. Och nu stärker vi värdet ytterligare genom att företag som använder märket ska vara anslutna till en livsmedelscertifiering.
Handeln kräver sedan lång tid tillbaka att deras leverantörer ska vara certifierade.
– Att vi nu kopplar Svenskt kött-märket till krav på livsmedelscertifiering är en naturlig utveckling. Dokumentation av tillverkning och produktionsflöden är en trovärdighetsfråga. Den absoluta merparten av företagen är redan i dag certifierade, säger Maria Forshufvud.
Certifiering är en form av kvalitetssäkring som varje företag också har nytta av. Inte minst i dialogen med sina kunder. Målet är att samtliga märkesanvändare är certifierade innan årets slut.
Fakta om märket Svenskt kött
Märket Svenskt kött garanterar att all köttråvara i produkten är från gris, nöt, får eller lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige och att hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag, vilken är världen mest omfattande.
Mer information
Läs mer
*Källa: Attityder till kött. Undersökningen är gjord av YouGov på uppdrag av Svenskt kött (feb.2012). Resultaten baseras på 1014 intervjuer från ett nationellt representativt urval bland män och kvinnor i ålder 20-69 år.