Svensk kött-märket en del av lösningen på griskrisen

Flera medier har på sistone uppmärksammat att den låga efterfrågan på svenska grisar har tvingat flera gårdar att skicka djuren till utlandet. Den svenska grisbranschen pressas hårt av det billiga importköttet.

Onsdagen den 19 februari hölls ett möte om läget i
grisnäringen på inbjudan av landsbygdsminister Eskil Erlandsson och
Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg. .

På mötet där Svenskt Kötts vd Maria Forshufvud
deltog fanns en stark vilja från alla inblandade att rädda den svenska grisnäringen. Alla inbjudna
var också överens om vad som måste göras.

Landsbygdsdepartementet sätter nu ihop tre
arbetsgrupper: en med fokus på konkurrenskraft på gårdsnivå och en med fokus på
export. Den tredje gruppen ska ha fokus på att marknadsföra svenska mervärden,
framför allt att hjälpa konsumenterna att identifiera den anonyma charkråvaran.

I samband med mötet fick Svenskt Kött förfrågan från
Jordbruksverket om förslag på aktiviteter för att på kort sikt öka
informationen om svenska mervärden och svenska charkprodukter i butikerna. I
slutet av februari lämnar Svenskt Kött över sina förslag till Jordbruksverket.

– Vi  kan göra kraftfulla butiksaktiviteter
där vi berättar för konsumenterna om det svenska köttet, lyfter fram
charkuterier och hur viktigt det är att titta på råvarans ursprung, säger Maria
Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Fokus kommer att ligga på märket Svenskt kött som
trots att det bara har funnit i tre år är ett välkänt märke som tre av fyra
konsumenter känner till.

– Det är en mycket hög kännedom med tanke på att
märket är relativt ungt. Konsumenterna uppskattar enkelheten med Svenskt
kött-märkta varor, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Märket Svenskt kött betyder att köttet i produkten
kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige.
Produkten ska också vara tillverkad och packad i Sverige.

– Vi vill förstås att ännu fler konsumenter ska
känna till vårt märke och att fler gör det medvetna valet att handla fläskkött
och charkuterier från djur som är uppfödda och slaktade i Sverige och därmed
har levt under de svenska djurskyddsbestämmelserna, säger Maria Forshufvud.

 

Handel och bransch är initiativtagare

Axfood, Bergendahls, Ica, Coop, LRF och Svenskt Kött är tillsammans
initiativtagare till märket Svenskt kött, som registrerades i augusti
2011 och började användas på svenska charkuteri- och köttprodukter.
125 företag är godkända användare av märket Svenskt kött.

Mer information

Här hittar du hittar du avtalsunderlag, kriterier och information kring vilka företag som har rätt att använda märket Svenskt kött.

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-,
nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket ”Svenskt
kött” betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött,
uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och
förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i
Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email