Svensk kött-märket en del av lösningen på griskrisen

Flera medier har på sistone uppmärksammat att den låga efterfrågan på svenska grisar har tvingat flera gårdar att skicka djuren till utlandet. Den svenska grisbranschen pressas hårt av det billiga importköttet.

Onsdagen den 19 februari hölls ett möte om läget i grisnäringen på inbjudan av landsbygdsminister Eskil Erlandsson och Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg. .

På mötet där Svenskt Kötts vd Maria Forshufvud deltog fanns en stark vilja från alla inblandade att rädda den svenska grisnäringen. Alla inbjudna var också överens om vad som måste göras.

Landsbygdsdepartementet sätter nu ihop tre arbetsgrupper: en med fokus på konkurrenskraft på gårdsnivå och en med fokus på export. Den tredje gruppen ska ha fokus på att marknadsföra svenska mervärden, framför allt att hjälpa konsumenterna att identifiera den anonyma charkråvaran.

I samband med mötet fick Svenskt Kött förfrågan från Jordbruksverket om förslag på aktiviteter för att på kort sikt öka informationen om svenska mervärden och svenska charkprodukter i butikerna. I slutet av februari lämnar Svenskt Kött över sina förslag till Jordbruksverket.

– Vi  kan göra kraftfulla butiksaktiviteter där vi berättar för konsumenterna om det svenska köttet, lyfter fram charkuterier och hur viktigt det är att titta på råvarans ursprung, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Fokus kommer att ligga på märket Svenskt kött som trots att det bara har funnit i tre år är ett välkänt märke som tre av fyra konsumenter känner till.

– Det är en mycket hög kännedom med tanke på att märket är relativt ungt. Konsumenterna uppskattar enkelheten med Svenskt kött-märkta varor, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Märket Svenskt kött betyder att köttet i produkten kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Produkten ska också vara tillverkad och packad i Sverige.

– Vi vill förstås att ännu fler konsumenter ska känna till vårt märke och att fler gör det medvetna valet att handla fläskkött och charkuterier från djur som är uppfödda och slaktade i Sverige och därmed har levt under de svenska djurskyddsbestämmelserna, säger Maria Forshufvud.

Handel och bransch är initiativtagare

Axfood, Bergendahls, Ica, Coop, LRF och Svenskt Kött är tillsammans initiativtagare till märket Svenskt kött, som registrerades i augusti 2011 och började användas på svenska charkuteri- och köttprodukter. 125 företag är godkända användare av märket Svenskt kött.

Mer information

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket ”Svenskt kött” betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen