Märket Svenskt kött har tydliga regler

Svenskt kött-märket har nu funnits i snart två år. Satsningen med ursprungsmärkning på kött inleddes med att många charkuteriförpackningar fick en tydlig svenskt kött-märkning. Nu syns märket alltmer också på kött-förpackningar med svenskt kött.

Det är en positiv utveckling och
undersökningar visar att två av tre konsumenter känner igen märket*. Märkningen uppskattas av konsumenterna som vill veta varifrån köttet de
köper kommer (7 av 10 enligt samma undersökning). Det är också bra att
märket blir mer och mer synligt i storhushållssammanhang.

Den frivilliga urspruingsmärkningen Svenskt kött betyder att 100 procent av all köttråvara i produkten är från gris, nöt, häst, får eller lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Produkten är också tillverkad och förpackad i Sverige.

Livsmedelscertifiering
som villkor

Svenskt Kött får ofta frågor om hur vi kontrollerar att de som använder vårt märke
verkligen följer de regler som vi har satt upp. Förtroendet för märket är
viktigt och grundläggande. Handelns representanter är tydliga med att leverantörer
av livsmedel ska vara certifierade. Därför kompletterade vi förra året Svenskt
kött-märket med en regel om att företag som använder märket också ska vara
anslutna till en livsmedels- eller butikscertifiering, lägst IP
Livsmedelscertifiering.

Marknadsföringslagen
är det som gäller

Ingen
har väl kunnat undvika nyheten att importerad färdig lasagne har innehållit
hästkött som inte har angetts i innehållsdeklarationen. Det är ett regelrätt
fusk som uppdagats.

Svenskt kött-märket bygger på förtroende och har krav på redlig märkning. Ett
av kriterierna uttrycker detta mycket tydligt: Märkningen får inte användas
för att vilseleda konsumenterna och tillverkare som använder märket har att
följa såväl marknadsföringslagen som gällande livsmedelslagstiftning.

Om det skulle gå fel…

Om
felaktig märkning skulle inträffa måste kontakt omgående tas med Svenskt Kött. Vi
har tagit fram en rapportmall för anmälan om avvikelse. Viktigast av allt är
att snabbt kontakta oss när fel uppstått. Använd gärna den rapporteringsmall
som finns på webbplatsen
.

* Källa: Attityder till kött. Undersökningen är gjord av YouGov på
uppdrag av Svenskt kött (feb.2012). Resultaten baseras på 1014 intervjuer från
ett nationellt representativt urval bland män och kvinnor i ålder 20-69 år.

Aktuellt

Charkuterier är resurssmart mat

I två nya filmer tittar vi närmare på tillverkningen av olika lufttorkade delikatesscharkuterier tillsammans med kocken och nordiska mästaren i matlagning, Desirée Jaks.

Midsommar behöver de betande djuren Lamm i hage med gullvivor

Midsommar behöver de betande djuren

Hur lätt går det egentligen att hitta de traditionella midsommarblommorna idag, när allt fler arter är hotade? Midsommar behöver de betande djuren!

Scroll to Top