I satsningen Våga fråga – få en bonde på köpet sätter LRF ett ansikte
på den svenska maten och förklarar varför mat från Sveriges bönder är
smart, säkert och schysst. Samtidigt kan konsumenterna engagera sig på
ett nytt sätt och få kunskap om och tydliga argument för de fördelar som
svensk mat har.
Detta är LRF:s första digitala
kommunikationssatsning där man istället för att rikta till bönderna
(medlemmarna) så använder man bönderna som avsändare.
Satsningen består bland
annat av en mobilapp, med vilken du själv kan läsa av i butiken om ett
livsmedel är svenskt eller ej. Du scannar av varans streckkod och appen
ger tummen upp eller ned.
Varför välja mat från svenska bönder?
På webbplatsen www.bondepakopet.se kan du
bland annat läsa om varför du ska välja mat från svenska bönder och vad som menas med schysst, säker och smart mat. Där finns också kriterierna
för vilken mat som får tummen upp och tummen ner, webb-TV-tävlingen
Bondekampen med kändisar som tävlar samt Bondetestet, som alla kan göra.
Vill öka kunskapen om svenska råvaror
Appen och webbplatsen är delar i en långsiktig satsning för att öka
kunskapen om svenska råvaror. Och konsumenternas intresse för matens
ursprung är stort. En ny Novus-undersökning visar att 75 procent
av svenskarna tycker att det är mycket eller ganska viktigt att råvaran
är svensk och kommer från en svensk bondgård.
Svenska bönder har lång tradition av att erbjuda bra och säker mat. I
Sverige har vi höga djurskyddskrav och tuffa miljöregler. Men även om
det är vad många konsumenter vill ha och efterfrågar så är konkurrensen
från importerad mat tuff. Genom Våga Fråga – få en bonde på köpet får
konsumenterna hjälp att ta redan på matens ursprung, så att de kan göra
medvetna val i butiken.