Svenskt Kött presenterar kampanj för svenska charkuterier

Vad finns det egentligen att säga om svenska charkuterier som falukorv, leverpastej och rökt skinka? Hur mycket som helst om du frågar oss på Svenskt Kött. Det berättar vi om i en ny kampanj för charkuterier.

I kampanjen lyfter vi fram de svenska
charkuteriernas unika smaker, historia, hantverk och tradition.

Kampanjen bygger på tre delar:

  • Annonsering i ett brett urval av matmagasin och kundtidningar
  • Butiksexponering i utvalda butiker
  • Uppföljning, fördjupning och tävling på webben och i sociala medier.

Nu vill veta vad du har att berätta!

En del i kampanjen är att engagera konsumenter i en tävling här på webbplatsen,
där vi uppmanar alla att bidra med sina egna berättelser. Nästan alla
har en relation till charkuterier som falukorv, leverpastej, prickig
korv och rökt skinka och det är vi stolta över.

Webbplatsen är laddad med kunskap om charkuterier, där kan man bland annat lära mer om traditioner, hantverket, råvaran och tillverkningen.

Exponering av den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött

Sverige har en rik hantverkstradition med unika och svenska smaker, vilket lyfts fram i kampanjen.


Målet är att skapa värde, stolthet och mer försäljning av charkuterier
tillverkade av svenskt kött och svenska smaker, samt exponering av den
frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött, säger Maria Forshufvud, vd,
Svenskt Kött.

Syftet med den frivilliga ursprungsmärkningen
Svenskt kött är att göra det lättare för konsumenter att hitta
charkuterier och kött från djur som är födda, uppfödda, slaktade och
styckade i Sverige. Charkuterier ska även vara tillverkade och
förpackade i Sverige.

Illustrationer av modeillustratör

I kampanjen har modeillustratören Cecilia
Carlstedt gjort fina illustrationer av de traditionella svenska
charkuterierna falukorv, isterband, leverpastej, prickig korv och rökt
skinka. Det kreativa teamet består av Eric Persson, Emilia Molin och
Daniel Berglund.

Målgruppen är kvinnor och män 25–44 år som är
ganska till mycket intresserade av mat, gärna läser matmagasin, samt
spenderar mycket tid online.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email