Kampanj lyfter fram svenska charkuterier

Svenska smaker, svensk råvara och hantverkstraditioner lyfts fram i uppmärksammad butikskampanj om svenska charkuterier.

Målet med informationskampanjen är att skapa värde, stolthet och mer försäljning av charkuterier
tillverkade av svenskt kött och svenska smaker, samt exponering av märket Svenskt kött. Målgruppen är kvinnor och män 25–44 år som är
ganska till mycket intresserade av mat, gärna läser matmagasin, samt
spenderar mycket tid online.

– Vi börjar nu se resultat av den här långsiktiga satsningen i form ett ökat intresse bland konsumenter och även i form av fler besök på vår webbplats, säger Maria Forshufuvd, vd Svenskt Kött.

Kampanjen startade redan i våras och består av kunskapsbyggande annonser i ett brett urval av matmagasin och handelns kundtidningar, Annonsering sker även i digitala media och webbplatsen är laddad med kunskap om charkuterier. I över 300 livsmedelsbutiker runt om i landet finns kampanjmaterial uppsatt och butikernas säljare har fått information om märket Svenskt kött

Konsumentupplysning i charkdisken

Alla butiker erbjuds även att beställa omslagspapper eller påsar till de manuella deliavdelningarna.


Vi såg en tom yta i butikens förpackningsmaterial där det fanns en
möjlighet för oss att komma ut med information. Det är ett jättefint papper som vi hoppas att riktigt många butiker ska
beställa, säger Maria Forshufvud,
vd Svenskt Kött.

På omslagspappret finns modeillustratören Cecilia Carlstedts fina illustrationer av de traditionella svenska charkuterierna falukorv, isterband, leverpastej, prickig korv och rökt skinka. Dessutom finns det med korta berättelser
om tradition, hantverk, råvara och geografi kopplat till charkuterier. Märket Svenskt kött lyfts också fram.

Syftet med märket
Svenskt kött är att göra det lättare för konsumenter att hitta
charkuterier och kött från djur som är födda, uppfödda, slaktade och
styckade i Sverige. Charkuterier ska även vara tillverkade och
förpackade i Sverige.

Fakta

Aktuellt

Scroll to Top