Gotlands Slagteri – från mark till tallrik

Thomas Östlund, Gotlands Slagteri, berättar om framgången bakom Smak av Gotland och vad som är bra med Kött från Sverige-märkningen. 

Kött från Sverige-märkningen har gett en medvetenhet hos konsumenterna som inte fanns tidigare. Det säger Thomas Östlund som säljer ”Smak av Gotland”.

-Vi tvekade från början om att ansluta oss eftersom vi inte behövde märkningen själva. Men jag tycker att man har lyckats enas genom märkningen och det är naturligt att gå vidare och bredda också till andra råvaror med den nya märkningen, Från Sverige.

Thomas Östlund är mannen som gick från ishockey till kött och som ligger bakom det framgångsrika märket ”Smak av Gotland”.

Efter karriären som ishockeymålvakt i AIK, Djurgården och som proffs i Schweiz tog Thomas Östlund – tillsammans med syskonen Mats och Linda Östlund samt Hans Schenk 2004 över familjeföretaget.

När Thomas växte upp hoppade han ofta in och jobbade på pappas styckeri men det företag han nu driver är något helt annat.

Den stora förändringen kom när hans företag Svenskt butiksskött köpte Gotlands Slagteri. Från att ha huvudkontoret i Slaktshusområdet i Stockholm finns basen nu på Gotland där företaget har 160-170 anställda.

-När vi tog över slakteriet 2010 kom möjligheten att bygga upp ett regionalt koncept – det blev en ny utmaning att företräda Gotland, säger Thomas Östlund.

Smak av Gotland är ett butikskoncept som lyfter fram smaker från en hel region. Precis som Parma i Italien eller Champagne i Frankrike finns en stark tradition och kärlek till goda råvaror även på Gotland. Företaget har ett modernt slakteri och täta kontakter med uppfödarna på ön, vilket gör att man har full kontroll på förädlingskedjan; hela vägen från mark till tallrik.

På Gotland finns 550 uppfödare av gris, nöt och lamm och Smak av Gotland finns att köpa på ICA, Coop, Willys och Hemköp i hela Mälardalen.

Svenskt Butikskött är också Sveriges största leverantör av KRAV-märkt kött till dagligvaruhandeln och offentlig sektor. De är huvudleverantör av KRAV-märkt kött till såväl COOP:s Änglamark, Axfoods Garant som ICA:s I love Eco.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen