Konsumenters rätt att veta var maten kommer ifrån har varit en högst aktuell fråga den senaste tiden. I fokus står skillnaden mellan svenskt och utländskt kött, bland annat gällande antibiotika. Sverige har under lång tid jobbat hårt och framgångsrikt för att minimera antibiotikaanvändningen.
I dagens läge är de hårda djurskyddskrav som gäller för svenska uppfödare ofta osynliga när gästen ska välja kött på krogen. Utländskt kött är vanligare på restaurang än i butik där den stora efterfrågan på svenskt kött styr utbudet.
Nu har branschorganisationen Visita beslutat att rekommendera sina medlemsföretag att informera gästerna om var kött, fisk och skaldjur kommer ifrån skriver Dagens Nyheter idag.
– Restaurangerna kan ge informationen muntligen eller skriftligen. Om man väljer att ge den muntligt ska det finnas samma uppmanande inbjudan till gästen att fråga som när det gäller ämnen som kan orsaka allergier. Det vill säga att det någonstans ska stå ”Vill du veta var maten kommer ifrån så fråga personalen”, säger Sara Sundquist, livsmedelsstrateg på Visita.
Gästernas krav är en av anledningarna till att branschen nu inför en frivillig ursprungsmärkning.
– Det finns ett konsumenttryck. Generellt ökar medvetenheten om mat, miljöpåverkan och användning av antibiotika i djuruppfödning. Därmed blir ursprunget en allt större fråga, det märker våra medlemsföretag, säger Sara Sundquist.
Frågetecken kvarstår gällande effekten. Per Bolund (MP) säger i en kommentar till DN att han välkomnar den frivilliga överenskommelsen men att framtiden får visa om informationen blir tillräcklig, vilket genomslag märkningen får och hur tydligt blir det för gästerna när de besöker restauranger och kaféer.
Visita organiserar cirka 5000 företag i hotell- och restaurangbranschen. Många av de mindre krogarna är inte med i organisationen och omfattas alltså inte av överenskommelsen.
Någon exakt dag för när ursprungsmärkningen ska vara på plats finns inte.