Nytt omslagspapper för charkuterier!

Svenskt Kött har tagit fram ett omslagspapper för charkuteridisken. Omslagspapperet lyfter fram de svenska charkuteriernas unika smaker, historia, hantverk och tradition. Och informerar om märkningen Svenskt kött.


Vi såg en tom yta i butikens förpackningsmaterial där det fanns en
möjlighet för oss att komma ut med information, säger Maria Forshufvud,
vd Svenskt Kött. Papperet har tagits fram som ett led i Svenskt Kötts
informationskampanj om svenska charkuterier.

På omslagspapperet
finns modeillustratören Cecilia Carlstedt fina illustrationer av de
traditionella svenska charkuterierna falukorv, isterband, leverpastej,
prickig korv och rökt skinka. Dessutom finns det med korta berättelser
om tradition, hantverk, råvara och geografi kopplat till charkuterier. Ursprungsmärkningen Svenskt kött lyfts också fram.


Det är ett jättefint papper som vi hoppas att riktigt många butiker ska
beställa. Olika butiker packar sina charkuterier på olika sätt och
därför har vi även tagit fram charkuteripåsar, säger Maria Forshufvud.


Målet är att skapa värde, stolthet och mer försäljning av charkuterier
tillverkade av svenskt kött och svenska smaker, samt exponering av den
frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött, säger Maria Forshufvud, vd,
Svenskt Kött.

Syftet med märket
Svenskt kött är att göra det lättare för konsumenter att hitta
charkuterier och kött från djur som är födda, uppfödda, slaktade och
styckade i Sverige. Charkuterier ska även vara tillverkade och
förpackade i Sverige.

Det kreativa teamet består av Eric Persson, Emilia Molin och Daniel Berglund.

Mer information

  • Rullen
    är 400 mm bred och påsarnas mått är 150 mm x 313 mm. Under 2013 går
    rullarna att beställa från Jenny Elsmark, Svenskt Kött, 08-787 55 15, jenny.elsmark@svensktkott.se
  • Pressbilder

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email