Köttbranschen vill ha knorr på EM

I början av året uppmärksammades vår satsning Gris by Sweden av Matlandets nyhetssatsning 365 goda nyheter. Här kan du läsa artikeln.

Tre år av idogt pr-arbete och marknadsföring ska leda fram
till mållinjen: att svenskt griskött ligger på tallrikarna vid
Europamästerskapet Bocuse d’Or. Organisationen Svenskt Kött tror att de
kommer att lyckas med att få in råvaran när tävlingen år 2014 avgörs på
hemmaplan.

– Vi hoppas att det kommer att bli så. Svenskt griskött är en helt
egen unik produkt och vi vill visa på de smakupplevelser som svenskt
griskött ger, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskt kött som driver
projektet Gris by Sweden.

Sverige är värdland 2014

”Utomordentligt gott kött” står det i den broschyr som tagits fram
speciellt inför den stora tävlingen EM Bocuse d’Or 2014 då Sverige ska
vara värdland. Innan dess står bataljen om vilken huvudråvara som
kockarna ska använda. 29-30 januari sker 2013 års VM-tävling i Lyon.
Säljande informationsarbete, kontakt med journalister, satsningar på
events och utbyte med stjärnkockar är exempel på insatser som
branschorganisationen använder sig av. Varför är det så viktigt att vara
med i sammanhanget med Bocuse d’Or?

– Det är ju en prestigetävling med hög kvalitet där det är intressant
för oss att synas, säger Maria Forshufvud, som dock inte vet exakt när
beslutet tas om den aktuella råvaran.

Knorr ska signalera kvalitet och omsorg

Under namnet Gris by Sweden marknadsförs det svenska grisköttet
tillsammans med en logotyp i form av en glad knorr. Tanken är att pränta
in ordet ”gris” i internationella sammanhang som ett högklassigt kött
från uppfödning med den bästa omsorgen om djuren, menar vd:n.

– Vi satte namnet Gris by Sweden för att vi är stolta över köttet och
den svenska djurlagstiftningen, som är en av de strängaste i världen.
Knorren är ett uttryck för djurvälfärd, säger Maria Forshufvud, som ändå
skrattar åt det faktum att ”gris” betyder grå på franska, vilket gav en
del huvudbry för fransmännen.

– De började faktiskt ändå använda ordet gris om det svenska köttet, fortsätter hon.

Möte mellan svenska och franska kockar

Hon berättar om den stora happening i mötet mellan franska och
svenska kockar i Lyon
, som ägde rum i oktober 2012. Syftet var, åter
igen, att skapa stolthet kring den svenska råvaran. Med en unggris i
bagaget åkte kocken Jonas Dahlbom ned till mathuvudstaden för att laga
rätter på restaurangen Les potager des Halles vars franska kock Frank
Delhoum kontrade med fyra rätter. Allt medan franska skribenter
intresserat tittade på.

– Provsmakningen och allt annat blev väldigt uppskattat. Råvaran
lyftes också fram, eftersom fransmännen blev positivt överraskade.

Bara en procent av europeisk marknad

Jämfört med resten av EU har Sverige en djurvälfärd som inkluderar
förbud mot antibiotika i förebyggande syfte, en god omsorg och tuff
smittskyddskontroll. Maria Forshufvud anser också att grisköttet har en
god, saftig smak efter år av avelsarbete. Spädgrisens vita kött fungerar
för vissa kök medan andra vill ha en äldre gris för kraftigare smak.
Men svensk marknad är liten. Den svenska grisuppfödningen står för en
procent av den europeiska marknaden, så frågan är om det är ökad export
som står på agendan.

– Nej, det primära är att få stolthet för svensk pr för svenskt
griskött. Sedan visar det sig att det finns intresse för att köpa vårt
kött.

Med detta som utgångspunkt ska branschen också göra aktiviteter kring
svenskt kött gentemot konsumenter och handeln, även med andra
varumärken som rapsgris och guldgris.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email