Informationskampanj – ”Titta efter märket Svenskt kött!”

Just nu pågår en informationskampanj i livsmedelsbutiker för svenskt kött och charkuterier. Det centrala budskapet är ursprungsmärkning och kött- och charkuteridiskar i cirka 700 butiker runt om i landet är skyltade.

Kampanjen pågår under hela sommaren och syftet är att öka medvetenheten om ursprunget på råvaran i kött och charkuterier. Märket Svenskt kött är en enkel och tydlig vägvisare. Många konsumenter gör medvetna val när de köper kött, men tänker inte på att kolla ursprunget på köttet i charkuterier.

Stor del av grisen blir chark

–  Glöm inte att den absolut största delen av grisen, 70 procent,
blir råvara till skinkor, leverpastejer, korv med mera. Det är lika
viktigt att ha koll på köttets ursprung när vi handlar pålägg och
charkuterier som när vi väljer helt kött. Märket Svenskt kött visar
vägen, säger Maria Forshufvud som är vd för Svenskt kött.

Svenska
grisar föds upp enligt strängare regler än till exempel Danmark och
Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar, får antibiotika bara vid
sjukdom och har större utrymme i boxarna. Med bättre djurhållning följer
högre kostnader, och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt tryck
från billigt importkött som blir råvara i livsmedelsindustrin.

–  Det
här handlar om att vi vill ha en långsiktigt hållbar svensk
grisuppfödning och då måste det anonyma köttet ut i ljuset, säger Maria
Forshufvud.

Frivillig ursprungsmärkning

Märket Svenskt kött är en frivillig ursprungsmärkning. Märket visar att köttet i produkten kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige. Produkten är förädlad och förpackad i Sverige.

Butikskampanjen
stöttas av dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl
samt LRF. Kampanjen har gjorts i samarbete med Retail Academics och
Lewander & Co.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email