Informationskampanj i butiker, på nätet och tv

Sedan början av juni syns märket Svenskt kött i kampanjmaterial i över 700 butiker runt om i Sverige på nätet i form av banners på recept.nu, som en av presentatörerna i "TV4 Mitt Kök – sommar med grill", samt under #svensktkött.

Kampanjen pågår under hela sommaren och syftet är att öka
medvetenheten om ursprunget på råvaran i kött och charkuterier. Märket
Svenskt kött är en enkel och tydlig vägvisare och materialet har tagits väl emot i de olika butikskedjorna.

– Det är glädjande, vi upplever ett mycket positivt
mottagande av vår informationskampanj. Det finns ett stort intresse för svenskt kött bland konsumenterna just nu, säger Maria Forshufvud, som är vd Svenskt kött.

Informationskampanjen
stöttas av dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl
samt LRF.

Samarbete med TV4 Mitt Kök – sommar med grill

Under kampanjperioden som pågår hela juli är Svenskt
kött en av presentatörerna i ”Mitt Kök – sommar med grill”, som sänds i Nyhetsmorgon. Detta kompletteras med annonser i tidningen Mitt Kök och banners på Mitt Köks sajt och på recept.nu

Informationskampanjen följs även upp i Svenskt kötts sociala medier, på Facebook, Twitter och Instagram under #svensktkött.

Ursprung i charkuterier glöms bort

Många konsumenter gör
medvetna val när de köper kött, men tänker inte på att kolla ursprunget
på köttet i charkuterier.

–  Glöm inte att den absolut största delen av grisen, 70 procent,
blir råvara till skinkor, leverpastejer, korv med mera. Det är lika
viktigt att ha koll på köttets ursprung när vi handlar pålägg och
charkuterier som när vi väljer helt kött. Märket Svenskt kött visar
vägen, säger Maria Forshufvud.

Svenska
grisar föds upp enligt strängare regler än till exempel Danmark och
Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar, får antibiotika bara vid
sjukdom och har större utrymme i boxarna. Med bättre djurhållning följer
högre kostnader, och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt tryck
från billigt importkött som blir råvara i livsmedelsindustrin.

Frivillig ursprungsmärkning

Märket Svenskt
kött är en frivillig ursprungsmärkning. Märket visar att köttet i
produkten kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i
Sverige. Produkten är förädlad och förpackad i Sverige.

Aktuellt

Charkuterier är resurssmart mat

I två nya filmer tittar vi närmare på tillverkningen av olika lufttorkade delikatesscharkuterier tillsammans med kocken och nordiska mästaren i matlagning, Desirée Jaks.

Midsommar behöver de betande djuren Lamm i hage med gullvivor

Midsommar behöver de betande djuren

Hur lätt går det egentligen att hitta de traditionella midsommarblommorna idag, när allt fler arter är hotade? Midsommar behöver de betande djuren!

Scroll to Top