Årets Livsmedelspris går till Svenskt kött

Branschorganisationen Svenskt kött har tilldelats 2014 års Livsmedelspris. Maria Forshufvud, vd för Svenskt kött, tog emot priset på Livsmedelsdagarna i Tylösand.

– Vi på Svenskt
kött är mycket stolta och glada för Livsmedelspriset, säger Maria Forshufvud,
vd för Svenskt kött. 

Livsmedelspriset
delas årligen ut av Livsmedelsföreningen till en person, organisation eller
företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller
utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och
utveckling.

– Det är en
förmån att få arbeta med det svenska köttet som har starka värden att kommunicera.
Den framgång som den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött haft visar på
kraften som finns när hela livsmedelskedjan går samman. Tydliga mål, engagerade
medarbetare och bra samarbetspartners är en förutsättning för att nå fram i
bruset, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt kött.

Juryns motivering till Svenskt kött

På knappt tre år
och med små resurser har organisationen Svenskt kött tack vare robust
relationsbyggande, strategisk smarthet och klarläggande kommunikation lyckats
höja svenska konsumenters medvetenhet om ursprung, köttkvalitet och
kvalitetskött. Man har dessutom gjort konsumenterna medvetna om det fantastiska
jobb som svenska djurbönder lägger ned på att producera kött som visar omsorg
om både djur, miljö och människors hälsa. Som kronan på verket lyckades man med
konststycket att få den svenska unggrisen som huvudråvara på Bocuse d’Or
Europe. För att ytterligare förbättra själva produktkvaliteten fortsätter man
nu med att utveckla en svensk marmoreringsstandard.

Läs mer

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email