”Ursprungsmärkning vägleder konsumenter i butik”

Det är viktigt för oss att trygga tillgången på svensk råvara för konsumenterna, säger Karin Brynell, VD, Svensk dagligvaruhandel.

– Utgångspunkten för handeln är att svenskt kött och charkuterier med svensk köttråvara är något som konsumenterna vill ha, säger Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel. Det är det som efterfrågas. Och det är viktigt för oss att trygga tillgången på svensk råvara för konsumenterna. Vi ser en tydlig ökning på efterfrågan på svenskt kött, både hel köttråvara och charkuterier med svensk köttråvara. Och efterfrågan kommer att öka. Ursprungsmärkningen Svenskt kött är ett sätt för oss att svara på den efterfrågan och att vara tydliga om varifrån köttet och köttråvaran i charkuterierna kommer ifrån.

– Konsumenterna vill ha ett märke som är enkelt och tydligt, lätt att känna igen. Man vill inte behöva lusläsa ingredienslistan, säger Karin Brynell. Handeln har på många sätt varit föregångare genom att införa ursprungsmärkningen Svenskt kött 2011 tillsammans med branschen.

– Märket Svenskt kött är extra viktigt på charkuterier, eftersom det är svårt för många konsumenter att förstå de komplicerade ingrediensförteckningar som gäller för charkuterier.

– För många konsumenter är svenskt kött och svensk köttråvara en emotionell fråga. Det handlar om att många konsumenter har en bra känsla för god svensk djuromsorg och det svenska ställningstagandet i antibiotikafrågan, säger Karin Brynell.

– Båda dessa frågor kommer också att bli allt viktigare framöver, både för konsumenterna och ur ett folkhälsoperspektiv. Det är en global angelägenhet.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen