Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.
Svenskt Kött på TikTok

I slutet av 2023 lanserades Svenskt Kött på TikTok med kanalen @svenskt_kott. Kommunikation och engagemang pågår hela tiden på sociala medier så självklart behöver Svenskt Kött befinna sig där såväl äldre som yngre finns. Idag finns Svenskt Kött redan på Facebook, Instagram och Youtube. Genom den nya kanalen, TikTok, når vi en yngre målgrupp som också visat sig ha ett stort engagemang både för det svenska köttet och dess mervärden, och inte minst för dem som är verksamma inom svensk animalieproduktion.

Mat populärast på TikTok

Enligt Maktbarometen 2023 är mat det populäraste ämnet på TikTok – där är det framförallt inspirerande recept och matlagningstips som lockar. Men var kommer maten ifrån? För mat är ju faktiskt mer än så. Bakom det goda som ligger på tallriken finns en hel bransch med kompetenta och hårt arbetande bönder, transportörer, slaktare och andra som jobbar med vår svenska matproduktion. Därför vill vi på Svenskt Kött ta TikTokarnas matintresse till nästa nivå och engagera dem i varifrån maten kommer samt vilka som ser till att den hamnar på tallriken. Det har visat sig vara en lyckträff för det är just mötet med människor i branschen som skapar starkast engagemang.

Bönder och andra i branschen står i fokus

Med hjälp av Svenskt Kött på TikTok ger vi alla dessa hjältar en tydlig röst i deras arbete att förse Sverige med mat, näring och arbeten. Här får de lyfta sina perspektiv, visa vad de gör om dagarna och berätta varför det är ett viktigt arbete. För vilka är inte bättre lämpade att berätta om vår svenska matproduktion än de som föder upp, transporterar, styckar och förädlar maten… Ja, listan kan göras lång över alla de människor som är delaktiga i att vi får mat på bordet – från gård till gaffel.

Vi når de unga och ser att de bryr sig

Redan nu ser vi att intresset är stort på TikTok. Det är framförallt våra videos om djurtransportören Olivia och nötbonden Kristian som engagerar mest – innehåll från våra filmer om hur djur blir mat. Det är tydligt att unga människor bryr sig om vår svenska matproduktion, och människorna som jobbar med den.

Det intressanta med TikTok är att vi når en yngre målgrupp som är intresserad av svensk köttproduktion. De vill se hur det går till när djurtransportören Olivia lastar tjurar på sin lastbil. Eller hur slaktaren Claes Johan faktiskt ser på sitt yrke, när slakt är något som många kan tycka verka obehagligt, säger Amanda Jakobsson, ansvarig för Svenskt Kötts digitala kanaler.

TikToks unga följarskara uppskattar att få se verkligheten och inte bara få det berättat hur det går till. De gillar att se bönder och andra i branschen som berättar om sin vardag. Vill du också se hur arbetet går till för dem som jobbar med matproduktionen i Sverige? Besök vår TikTok-kanal här.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Hur tillagar man kött?

Hur tillagar man kött?

Måste man torka av köttet? Varför ska man bryna grytbitar och när är bäst att krydda köttet? Här är svaren på de vanligaste frågorna om hur man tillagar kött.

Rulla till toppen