Studenter ska få konsumenter att välja svenskt kött

Hur får vi konsumenterna att välja svenskt kött? Den frågan kommer studenter vid Sveriges lantbruksuniversitet Ultuna att få ta ställning till i tävlingen Idégeneratorn. Fokus kommer att ligga på charkuterier där köttets ursprung lätt osynliggörs.

I
år ville Ultuna studentkår fokusera på hur man ska öka försäljningen av svenskt
kött och tog därför kontakt med branschorganisationen Svenskt kött.
Casetävlingen Idégeneratorn är en årligen återkommande tävling. Studenter med
olika bakgrundskompetens blandas för att öka idérikedomen i de tävlande
grupperna och för att nytänkande och kreativa idéer ska uppstå.

De
tävlande studenterna får en bakgrund till tävlingsämnet och får lära sig mer om
idégenerering . De tävlande grupperna har två veckor på sig innan de ska lämna
in sitt lösningsförslag på hur man ska få konsumenter att välja svenska
charkprodukter. Det vinnande bidraget utses av en jury bestående av
representanter från Svenskt kött, Ultuna Studentkår, Drivhuset Uppsala och SLU
Holding och presenteras på Ultuna Näringslivsdag den 12 november.


Det ska bli jättespännande att se förslagen från studenterna. Vi får inte
glömma att den absolut största delen av grisen, 70 procent, blir råvara till
skinkor, leverpastejer, korv med mera. Det är lika viktigt att ha koll på
köttets ursprung när vi handlar pålägg och charkuterier som när vi väljer helt
kött, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskt kött.

Alla
studenter är välkomna att delta. Antalet platser är begränsade och sista dag
för anmälan är den 30:e september. Tävlingen inleds den 8 oktober.

Vem vet, kanske är det i någon av dessa tävlande
grupper som lösningen på frågeställningen ”Hur får vi konsumenterna att välja
svenskt kött?” finns?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email