Nyhléns Hugosons kryddar korv med brännässla

Nyhléns Hugosons storsäljare är den klassiska Norrlandsfalun som inte äts bara till potatismos utan ofta läggs på grillen eller äts kall på en smörgås. Men nu satsar man både på färska korvar, färskt kött samt lufttorkade delikatesser. Självklart är allt kött svenskt.

Magnus Nilsson är Nyhléns Hugosons nye VD. Han tog
över förra året då huvudägaren och förre vd:n Mikael Hugoson valde att bli
styrelseordförande. Allt med Nyhlens Hugosons är norrländskt, säger han, trots
en bred skånsk dialekt.

– Råvarorna är
jätteviktiga för oss, vi jobbar med den norrländska matglädjen och satsar på
svensk kvalitet rakt igenom, säger Magnus Nilsson.

– Vi vill profilera
oss lokalt och regionalt. Råvarorna och deras ursprung är vår profil. Den
frivilliga ursprungsmärkningen Svensk kött fungerar som en garant för
konsumenterna.

Kött från norrländska gårdar

Nyhléns Hugoson använder råvaror från bondgårdar i
Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och
Jämtland.
Huvudkontoret ligger i Luleå,
men produktionen finns förutom i Luleå, även i Skellefteå och Ullånger, Man säljer
mycket korv och smörgåsmat, men satsar också på nya produkter. De färska
korvarna med en kötthalt på 96 procent går bra på marknaden. Efter chorizo,
salsiccia, chipolata och nizza (persilja, oregano och rosmarin) kommer nu en ny
variant med brännässla och kummin.

– Vi har
charkprodukter både för vardag och fest, säger Magnus Nilsson. Och nu har vi
säljare nere i Stockholm/Mälardalen som lyckas bra med vårt snacks som finns på
både Arlanda och SJ. Vi tror på snacksen för dem som vill ha ett mellanmål med
bara protein.

I snackspåsarna hittar man lufttorkad skinka, ölkorv,
älgkorv, renkorv och senaste succén salami.

Nyhléns Hugosons har 220 medarbetare och
ägs till 51% av Mikael Hugoson och resterande 49% av Scan AB.
Företaget omsätter 542 mkr.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email