Nya svenska kostråd tar hänsyn till både hälsa och miljö

Ät lagom mycket och varierat med mycket grönsaker och frukt, samt rör på dig. Och välj kött med omsorg om miljö och djurhälsa.

Vid en öppen hearing den 26 november presenterade
Livsmedelsverket sitt förslag till nya kostråd för Sverige. Den vetenskapliga
bakgrunden är de nordiska näringsrekommendationerna (NNR5) som lanserades för
ett år sedan.

Gruppen som har arbetat med förslaget består av personer som
är kunniga inom såväl nutrition som toxikologi och matens påverkan på miljö och
klimat. Projektledaren Åsa Brugård- Konde är nutritionist på Livsmedelsverket och
förklarade att den mat som är bra för den egna hälsan även är bra för miljön. 

Mat bättre än kosttillskott

De viktigaste nyheterna i förslaget är bland annat att man
nu talar om ”the power of food”, det innebär att bra mat inte bara är en
samling av olika näringsämnen utan den har flera fördelar och därför är mat ett
bättre val än kosttillskott.

Fett och kolhydrater har kommit i ett nytt ljus som innebär
att sorten är viktigare än mängden. Det är bättre att välja vegetabiliskt fett
än animaliskt och kolhydraterna ska komma från grovt bröd och andra källor som
även innehåller fullkorn och fibrer.

Att inte äta fler kalorier än vad man gör av med inleder
listan med nya råd och att man behöver röra på sig för att hålla vikten. Minst
500 gram grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär av olika sorter varje
dag rekommenderas samt fullkornsrika varianter av bröd, flingor, gryn, pasta
och ris. 

Kött i lagom mängd viktig näringskälla

Man betonar att kött och inälvsmat är en viktig näringskälla (t ex
järn och zink) men att en hög konsumtion av kött från nöt, gris, lamm, ren och
vilt ökar risken för cancer i tjock- och ändtarm. Därför rekommenderas max 500
gram kött (tillagad vikt) i veckan varav en mindre del kan utgöras av chark och
att man gärna ska välja nyckelhålsmärkta varianter.

Miljöstrategen Anna-Karin
Johansson från Livsmedelsverket berättade att köttets klimatpåverkan är ett annat
viktigt skäl att begränsa konsumtionen samtidigt som kött från djur som betat i
Sverige bidrar till att hålla markerna öppna och gynnar den biologiska
mångfalden.

Vid hearingen fick deltagarna lämna sina synpunkter på
förslaget, nu skickas det ut på remiss och lanseringen sker under våren 2015.  

Förslag till råd om bra matvanor – i korthet

  • Ät lagom mycket
  • Rör på dig minst 30 min varje dag. Ta pauser i
    stillasittandet
  • Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500
    gram/dag. Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, baljväxter, kål och lök
  • Ät mindre rött kött och chark, högst 500
    gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa
  • Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna, välj
    miljömärkt
  • Välj fullkorn istället för vitt mjöl
  • Välj magra, osötade mejeriprodukter
  • Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel
    rapsolja, till matlagning och nyckelhålsmärkta smörgåsfetter
  • Mindre socker, särskilt från söta drycker,
    godis, saft och bakverk
  • Minska på saltet, men använd jorderat salt

Aktuellt

Scroll to Top