Konsumenterna vill ha mer griskött att välja på i köttdisken

6 av 10 konsumenter önskar sig ett mer varierat utbud av griskött enligt en undersökning som United Minds har gjort på uppdrag av Svenskt Kött. "Det är bra att konsumenterna vill ha mer att välja på samtidigt som branschen är inne i ett starkt utvecklingsskede för att möta konsumenternas förväntningar" säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

– Undersökningen
presenteras idag på en pressträff om svenskt griskött på tallriken som Svenskt
Kött anordnar. 1084 personer mellan 18-80 år intervjuades i början av april.

5 av 10 vill
testa nya typer av griskött och 6 av 10 vill lära sig tillaga delar av grisen
de inte provat. Majoriteten tycker att griskött är enkelt att tillaga.

– Nyfikenheten är
stor likaså viljan att lära sig laga nya saker, griskött är fortsatt populärt,
det ska vi ta vara på, säger Maria Forshufvud.

God smak är det
som konsumenterna främst förknippar med god kvalitet på kött.

– Trenden med olika
koncept för svenskt griskött och satsningar som Guldgris och Rapsgris stämmer
bra med vad konsumenterna vill ha. Allt handlar om goda smaker och upplevelser
av köttet, säger Maria Forshufvud.

Köttrenden håller
i sig på. De allra flesta, 85 procent, bedömer att de kommer att äta lika
mycket griskött som de gör idag i framtiden. Bara 10 procent kommer att dra ner
på sin konsumtion av griskött.

Köttets ursprung
är fortsatt en viktig faktor vid valet av griskött, 8 av 10 vill veta varifrån
köttet kommer.

– Det finns en
tilltro till de svenska bönderna. Sverige har ett starkt djurskydd och bra
djuruppfödning säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. Den frivilliga
ursprungsmärkningen Svenskt kött är helt klart efterfrågad av konsumenterna och
har en viktig funktion att fylla. Vi märker också att fler företag idag frågar
efter märket och använder det aktivt på förpackningarna.

Aktuellt

Rulla till toppen