För KLS Ugglarps är ursprungsmärkningen en kvalitetsstämpel

KLS Ugglarps hoppas att konsumenterna väljer svensk kött efter alla skandaler. Ursprungsmärkningen står för kvalitet, säger Jonas Tunestål som tror att deras sous vide-tillagade kött kan ta marknad från färdigmaten.

KLS Ugglarps är en fusion av två anrika sydsvenska
slakterier – ett småländskt och ett skånskt. Nu är företaget det näst största
slakteriet i Sverige. Och trots de sydsvenska rötterna är man rikstäckande.

– Vi har anläggningar över hela Sverige – vi
jobbar enbart med svenskt kött, säger Jonas Tunestål som är kommersiell chef på
KLS Ugglarps.

KLS Ugglarps säljer lamm och styckade detaljer från ungnöt
och gris under de egna varumärkena Smålandskött och Ugglarps. Företaget säljer
också mycket råvaror till charkuterier.

Ursprungsmärkning central för affären

Jonas Tunestål ser Svenskt kött-märkningen som en central
del av företagets affär.

– Märkningen är en garant för att alla delar i
processen har skett i Sverige.

Han tycker att den frivilliga ursprungsmärkningen har slagit
igenom till viss del men att den skulle kunna profileras mer – på alla vis.
Främst vill han se en hårdare marknadsföring till dagligvaruhandeln så att
konsumenterna får en större förståelse för vad märket betyder.

– Man märker att det finns en stark igenkänning
för ursprungsmärkning på kött, men sedan försvinner allt det tänket när man går
över till charkdisken. Där finns tänkandet inte alls lika tydligt, säger Jonas
Tunestål.

Få ut budskap om varför svenskt kostar mer

För KLS Ugglarps fungerar ursprungsmärkningen som en
kvalitetsstämpel. Jonas Tunestål hoppas att den ska kunna styra konsumenterna
till svenskt kött – istället för att konsumtionen av kött minskar på grund av
den negativa uppmärksamhet som köttbranschen fått på senare tid.

– Vi måste få ut budskapet om varför svenskt kött
kostar mer. Samtidigt ska svenskt kött inte vara en premieprodukt. Det ska inte
bara vara en elit som äter svenskt kött. Det är viktigt med en bredare
förståelse för vad märket betyder, för det är inte en märkning om exklusivitet
utan en garant för livsmedelshälsa.

Jonas Tunestål menar att det har varit fokus på pris alltför
länge. Nu måste det bli viktigare att kunna spåra var köttet kommer ifrån, så
att konsumenterna får en chans att välja medvetet.

KLS Ugglarps har lika stora marknadsandelar på gris och nöt,
men det som växer mest är lamm.

Tror på förprocessade produkter

De senaste satsningarna har haft fokus på Skåne där det
finns en dansk mattradition. KLS Ugglarps kallar det för att man säljer dansk
mattration med svensk kvalitet. Nu hoppas man att fler ska vilja ha fläskstek
med krispig svål även längre norrut.

Framöver tror KLS Ugglarps på förprocessade produkter – det
handlar om att sälja sous-vide-tillagat kött som man kan slänga på grillen
direkt. Läggklubba, pulled pork och nötribs – mat som tar längre tid att
tillreda.

– Jag tror mycket på att erbjuda produkter till
folk som gillar goda detaljer men som inte tar sig tid att laga mat. Det
förberedda köttet är ett bra alternativ till färdigmaten.

Sedan länge har KLS Ugglarps sålt mycket färdigmarinerade
produkter för grillen. Nu breddas det sortimentet med de förpreparerade
råvarorna.

 

 

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email