Fler väljer svenskt kött efter grisdebatten

Drygt hälften av de konsumenter som brukar köpa utländskt griskött säger att den senaste tidens debatt om uppfödningen har påverkat deras köttkonsumtion, enligt en ny undersökning.

Av de konsumenter
som påverkats säger över 8 av 10 att de nu kommer att köpa mer svenskt griskött
istället. Det visar en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av
Livsmedelsföretagen.

– De här visar att grisdebatten haft stort genomslag, och
det är ytterligare ett tecken  på att
allt fler svenskar är villiga att betala lite mer för maten och premiera
svenska mervärden, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist som på
måndagen deltar i landsbygdsminister Eskil Erlandssons möte med grisnäringen.

Den senaste tiden, inte minst under EU-valrörelsen, har
debatten gått het om grisuppfödningen i andra EU-länder, särskilt Danmark.

Debatt om grisuppfödning påverkar inköp

Bland svenska konsumenter är det ungefär 60 procent som
brukar köpa utländskt griskött  i större
eller mindre omfattning, visar undersökningen. I denna grupp säger nu drygt hälften, 53 procent, att debatten om den
utländska grisuppfödningen har påverkat deras inköp.

Och i gruppen som påverkats säger 83 procent att de nu
kommer att köpa mer av svenskt griskött istället.

Stor del av grisköttet blir charkuterier

– Det är positivt att konsumenterna uppmärksammar att Sverige har en strängare
djurskyddslagstiftning än omvärlden. Samtidigt uppmanar vi konsumenterna att vara
uppmärksamma på varifrån köttet i korven och andra charkuterier
kommer, säger Svenskt kötts vd Maria Forshufvud som också deltar på dagens möte
med landsbygdsministern.

– Cirka 70 procent av grisen blir charkuterier och märket Svenskt kött visar
vägen för de konsumenter som vill ha svenskt griskött även i korven, säger
Maria Forshufvud.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email