Dansk fläskfilé minskar kraftigt

Dansk fläskfilé har tappat i popularitet hos svenska handlare. Den är mer sällan med i reklambladen och det har gett effekt, rapporterar ett flertal medier idag. 

Efter den stora uppmärksamheten kring antibiotikaanvändning och MRSA-fallen i Danmark har de svenska livsmedelskedjorna minskat sin marknadsföring av danskt griskött. Trots att svensk fläskfilé är dyrare har det blivit en vinnare med försäljningsökningar hos bland annat Ica.

Istället marknadsförs svenskt kött och konsumenterna går på samma linje och lägger svenskt kött i varukorgen.

– Lätt överdrivet har den danska fläskfilén försvunnit från butikshyllorna. Vi bedömer att försäljningen av dansk fläskfilé har minskat med någonstans mellan 70 och 90 procent sedan i våras, säger Torbjörn Lithell, vd för HK Scans svenska inköpsbolag Scan Agri till tidningen ATL.

Bakgrunden är det gångna årets debatt om dansk grishållning. 

– MRSA och svanskupering, allt hänger ihop, säger Axfoods informationschef Ingemar Kroon till SVT. Om förhållandena är bra i grisstallarna behöver man inte antibiotika.

Därför har man medvetet låtit den danska fläskfilén få en mer undanskymd plats. 

– Vi har den aldrig på framsidan av våra reklamblad längre, säger Ingemar Kroon. 

Svenskt kötts vd Maria Forshufvud märker av ett ökat intresse för svenskt kött. 

– Det är verkligen roligt att såväl handel som konsument har fått upp ögonen för mervärdena i den svenska djurhållningen. Det gynnar alla, inte minst den svenske bonden. 

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen