Är kött dåligt för hälsan?

Ofta framställs rött kött som cancerframkallande och att det är ett livsmedel att undvika. Men stämmer det? Eller är kött bra för hälsan?
Flankstek teriyaki med nudel och grönsakswok

Är kött dåligt för hälsan? Ofta framställs rött kött som cancerframkallande och att det är ett livsmedel att undvika. Men stämmer det? Eller är kött bra för hälsan?

Den senaste forskningen om våra matvanor visar att den största hälsorisken faktiskt handlar om vad vi äter för lite av, inte det vi äter för mycket av. Exempelvis skulle vi behöva äta mer fullkorn, nötter, frön, grönsaker och frukt som vi idag får i oss alldeles för lite av. Minst 500 gram frukt och grönt om dagen är livsmedelsverkets rekommendation. Det finns många studier som visar att frukt och grönsaker bidrar till att skydda bland annat mot olika typer av cancer, högt blodtryck, och hjärt- och kärlsjukdomar. Att vi får i oss för lite fibrer, fullkorn och hälsosamma livsmedel bedöms vara en betydligt större hälsorisk än att vi äter för mycket rött kött.  

Riskfaktorer i samband med olika kostval

Järnbrist — en av få näringsbrister i Sverige 

Kött är ett av de mest näringstäta livsmedel som finns. Framförallt järn är svårt att få i sig tillräckliga mängder av utan animalier. Näringsbrist är sällan ett problem i Sverige förutom när det kommer till just järnet. Där finns det studier som visar på att upp till var tredje ung kvinna har tecken på järnbrist. Det är också den grupp i samhället som är mest benägna att sluta äta kött.  

Kött är det livsmedel som innehåller mest järn av all typ av mat. Mörka köttslag innehåller mer järn än ljusa. Det finns två typer av järn, hemjärn och icke-hemjärn. Hemjärn hittar man i kött och icke-hemjärn i grönsaker. Hemjärn har högre biotillgänglighet än icke-hemjärn, det betyder alltså att kroppen har lättare att ta upp hemjärnet. Men en fiffig sak med hemjärnet är att det räcker med en liten mängd i en måltid så tar kroppen upp mer av icke-hemjärnet i måltiden också.   

Livsmedel med högt järninnehåll

  • Blodpudding, stekt (150g): 29,2 mg 
  • Kalvlever, stekt (150g): 7,6 mg 
  • Pannbiff av nötfärs (150g): 2,7 mg 
  • Torkade aprikoser (30g): 1,8 mg 
  • Leverpastej (2 msk (30g)): 1,6 mg 
  • Spenatblad (70g (1 påse)): 1,4 mg 
  • Jordgubbar (100g): 0,3 mg 
  • Torskfilé, kokt (150g): 0,2 mg 

Vad säger kostråden? 

De allmänna råden från organisationer som Livsmedelsverket, Folkhälsomyndigheten, World Health Organisation och World Cancer Research Fund pekar åt samma håll; vi bör i första hand sträva efter att ha en hälsosam vikt, röra på oss och motionera mer, äta mer grönt, begränsa mängden godis, sötade drycker och andra energitäta och näringsfattiga livsmedel. De svenska kostråden för hälsosamma matvanor rekommenderar max 500 gram tillagat rött kött i veckan. 

Hur ska man äta då? 

Ett enkelt sätt att äta både hållbart och hälsosamt är att välja svenskt gris-, nöt- och lammkött 4–6 gånger i veckan och att fylla varje måltid med mycket av säsongens grönsaker, frukt, bär, spannmål av fullkorn och rotfrukter. Låt en femtedel av tallriken bestå av kött eller annan proteinrik mat och resten av tallriken ha mat från växtriket. Kroppen behöver energi, protein och en mängd näringsämnen för att fungera. Att maten vi äter innehåller det vi behöver för att må bra är alltså grundläggande. Enklaste sättet att göra det är att äta varierat och näringsrikt och välja kött från Sverige och mat som gör dig mätt och glad. Enkelt och smart! 

»Lär dig mer om köttets roll i en hälsosam och hållbar livsstil här. 

Aktuellt

Flankstek teriyaki med nudel och grönsakswok

Är kött dåligt för hälsan?

Ofta framställs rött kött som cancerframkallande och att det är ett livsmedel att undvika. Men stämmer det? Eller är kött bra för hälsan?

Glömt lamm med pasta, gremolata och riven ost

Våra bästa tips på recept för höstlovet

Här är våra bästa tips på recept för höstlovet som ger inspiration och hjälper dig med maten. Långkok på lamm, snabb och god vardagsmat eller tips för utflykten.

Scroll to Top