Svenskt kött och svensk chark ska dominera julbordet i år, i varje fall enligt Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning. Julskinkan är ohotad favorit på julbordet för 13:e året i rad, och i år har populariteten till och med ökat. Från ett måste på julbordet för 20 procent 2024 till 23 procent i år.
Flest vill att kött och chark ska dominera på julbordet
Hela 70 procent vill att kött och charkprodukter ska dominera på julbordet vilket syns tydligt när man ser vilka produkter som ligger i topp tio bland favoriträtterna. Julskinka, köttbullar, revbensspjäll och prinskorv kniper alla varsin plats på listan.
Här är topp tio favoriterna på julbordet:
- Julskinka
- Jansson
- Sill
- Köttbullar
- Lax
- Revbensspjäll
- Risgrynsgröt
- Prinskorv
- Ägghalvor
- Julmust
Vi vill ha svensk mat av hög kvalitet
På frågan om vad som är viktigast i planeringen av julmaten svarar allra flest att maten ska vara svenskproducerad tätt följt av att den ska hålla hög kvalitet. Anledningen till att man väljer svenskt är främst för att stötta svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter men även för att det är bättre för miljö och klimat och stärker den svenska livsmedelsberedskapen. Nästan hälften av alla som väljer svenskt anser också att svensk mat håller högre kvalitet.
Priset på julmaten fortsatt viktigt
Priset är fortfarande en viktig faktor även fast man ser lite ljusare på framtiden. Att maten inte ska vara för dyr hamnar på tredje plats när man frågar om vad som är viktigast med julmaten. En fjärdedel uppger att man kommer lägga mindre pengar på julmaten i år och 11 procent säger att man kommer lägga mer.
”Det är glädjande att se hur starkt svenska kött- och charkprodukter står när julbordet planeras. När konsumenterna väljer svenskt väljer de också kvalitet – mat som är producerad med höga krav på djuromsorg, låg antibiotikaanvändning och med lantbrukare som håller landskapet öppet. Julen handlar om tradition och gemenskap, och där har svenskt kött en självklar plats. Det stärker både den svenska livsmedelsberedskapen och våra producenter ute i landet. Att fler dessutom efterfrågar kvalitet är goda nyheter för både konsumenterna och svensk matproduktion,” avslutar Isabel Moretti, Vd på Svenskt Kött.








