Kvalitet före pris är avgörande

Svenska konsumenter fortsätter att efterfråga lokalproducerade livsmedel, och betalar hellre mer för färre produkter. Det skriver Livsmedelsföretagen i sitt senaste konjunkturbrev. 

I Livsmedelsföretagens årliga trendrapport framgår att den starkaste trenden 2016 är svenskt och lokalproducerat. Rapporten visar också en fortsatt växande efterfrågan på specialprodukter såsom glutenfria, vegetariska, ekologiska, eller laktosfria livsmedel.

En trend som pågått i några år och som håller i sig är att konsumenterna handlar mindre men dyrare. Man köper hellre en dyr produkt än två billiga.

– Detta är en positiv trend som vi i köttbranschen också känner igen. Konsumenterna blir mer noggranna, kunniga och efterfrågar allt mer svenskt, säger Elisabet Qvarford vd på Svenskt Kött.

Livsmedelsindustrin är heller inte oberörd av de nationalistiska vindarna som präglat 2016 och som visar fortsatt styrka 2017. En mer patriotisk värld och en större internationell efterfrågan på närproducerat kan vara några av förklaringarna till att svensk matexport hade svag tillväxt under 2016. Från år 2000 och framåt har matexporten ökat med i snitt 6,6 procent årligen, men i fjol var ökningen endast på 1,5 procent.

Livsmedelsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation med 850 medlemsföretag som representerar alla typer av livsmedelsföretag. 

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen