Tallriksmodellen

Kurs: Kött och hälsa

Kött innehåller mycket protein och järn. Lär mer om det här och varför det är bra att äta lagom mycket av allt.

Tallriksmodellen är ett hjälpmedel för alla som vill äta på ett nyttigt och bra sätt.

Tallriksmodellen

Modell till höger är för den som inte rör på sig så mycket.

När man tar för sig av maten hemma eller på lunchrestaurangen kan tallriksmodellen vara en bra hjälp för att äta hälsosamt utan att man behöver väga och näringsberäkna varje portion. 

Om man äter enligt tallriksmodellen till lunch och middag under de flesta av veckans dagar blir det en del av en hälsosam livsstil.

Tallriksmodellens tre delar

  1. Den största delen fylls med grönsaker och rotfrukter, det är halva tallriken för den som inte rör sig så mycket under dagen.
  2. Den näst största delen är potatis, pasta, bröd eller gryn. De som har ett rörligt arbete eller tränar mycket kan göra den delen större för att de ska få i sig tillräckligt med energi (kalorier).
  3. Den minsta delen, ungefär en femtedel av tallriken, är proteinrik mat som till exempel kött, fisk, ägg eller

Alla lektioner i denna kurs

Mat och människor

Proteiner

Kursen Näring innehåller lektioner om varför det är bra att äta en varierad kost och köttet del på tallriken. Du lär dig mer om tallriksmodellen, järn i kött och proteiner.

Allt i ett-gryta

Tallriksmodellen

Kött innehåller mycket protein och järn. Lär mer om det här och varför det är bra att äta lagom mycket av allt.

Kött och persilja

Kött och järn

Järn är ett livsviktigt näringsämne som bland annat deltar i transporten av syre i blodet och i musklerna. Kött innehåller mer järn än många andra livsmedel.

Quiz

Anna K Sjögren

Utbildningsansvarig

I Köttskolan är Anna K Sjögren ansvarig för utbildningen om Kött och hälsa.

Anna är kostvetare och frilansskribent och skriver om mat och konsumentfrågor. Nyfikenheten är hennes drivkraft, hon vill veta hur maten är sammansatt, vilken plats den har i vår kultur, hur den förändras vid tillagning och hur näringsämnena påverkar kropp och tanke.

Anna skriver regelbundet i tidningarna Allt om mat, Livsmedel i fokus, White Paper och Buffé och har även skrivit flera kokböcker tillsammans med några av Sveriges främsta kockar och konditorer. I de två senaste upplagorna av ”Vår Kokbok” samt i ”Vår Kokbok Hälsa” och ”Vår Kokbok Vegan” från Coop skriver hon faktatexterna.

Scroll to Top