Kött och järn

Kurs: Kött och hälsa

Järn är ett livsviktigt näringsämne som bland annat deltar i transporten av syre i blodet och i musklerna. Kött innehåller mer järn än många andra livsmedel.

Hemjärn tas upp lättare

Större delen av det järn som finns i kött och i andra animaliska livsmedel kallas för hemjärn. Det järn är lättare för kroppen att ta upp jämfört med det som finns i vegetabiliska livsmedel. Icke-hemjärn finns i vegetabiliska livsmedel som till exempel nötter, baljväxter och fullkorn. Järn är ett livsviktigt näringsämne som deltar i den livsviktiga transporten av syre i blodet och i musklerna. Man tar upp mer järn från måltiden om det den innehåller vitamin C, fisk och kött. Te, kaffe, vin, fibrer och kalcium kan försämra upptaget.

Inälvsmat, till exempel blodpudding och leverpastej, är järnrik mat. I 100 gram blodpudding är det 17,5 mg järn, jämfört med 2,5 mg i lika mycket ryggbiff från nöt. I 100 gram fläskkotlett är det 1,7 mg järn.

Det finns även värdefullt järn i vissa grönsaker, till exempel grönkål och persilja. Men i köttet är det mer koncentrerat. I en stekt biff är det lika mycket järn som i två liter hackad persilja. 

Kött och persilja

Mängden järn i en biff är densamma som i två liter persilja.

Kvinnor behöver mest järn

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna är det lagom med 15 mg järn per dag för flickor och kvinnor före klimakteriet. För övriga vuxna gäller 9 mg och 11 mg för barn. Järnbrist är en vanligt både i Sverige och globalt, särskilt bland kvinnor. En person med järnbrist blir blek, trött, andfådd och får nedsatt immunförsvar.

Alla lektioner i denna kurs

Mat och människor

Proteiner

Kursen Näring innehåller lektioner om varför det är bra att äta en varierad kost och köttet del på tallriken. Du lär dig mer om tallriksmodellen, järn i kött och proteiner.

Allt i ett-gryta

Tallriksmodellen

Kött innehåller mycket protein och järn. Lär mer om det här och varför det är bra att äta lagom mycket av allt.

Kött och persilja

Kött och järn

Järn är ett livsviktigt näringsämne som bland annat deltar i transporten av syre i blodet och i musklerna. Kött innehåller mer järn än många andra livsmedel.

Quiz

Anna K Sjögren

Utbildningsansvarig

I Köttskolan är Anna K Sjögren ansvarig för utbildningen om Kött och hälsa.

Anna är kostvetare och frilansskribent och skriver om mat och konsumentfrågor. Nyfikenheten är hennes drivkraft, hon vill veta hur maten är sammansatt, vilken plats den har i vår kultur, hur den förändras vid tillagning och hur näringsämnena påverkar kropp och tanke.

Anna skriver regelbundet i tidningarna Allt om mat, Livsmedel i fokus, White Paper och Buffé och har även skrivit flera kokböcker tillsammans med några av Sveriges främsta kockar och konditorer. I de två senaste upplagorna av ”Vår Kokbok” samt i ”Vår Kokbok Hälsa” och ”Vår Kokbok Vegan” från Coop skriver hon faktatexterna.

Scroll to Top