En majoritet av svenska konsumenter vill veta varifrån maten kommer. Särskilt intresserad är man av produkter av kött, mjölk, frukt och
fisk. Det visar en undersökning om ursprungsmärkning som har genomförts i Sverige och tre andra EU-länder.
Undersökningen som presenterades i början av 2013 och har utförts av den europeiska konsumentorganisationen BEUC
visar att 6 av 10 svenskar tycker att produktens ursprung är bland de
viktigaste faktorerna när de väljer mat, tillsammans med faktorer som
smak, pris och kvalitet.
Både lagstiftare och företag har ett stort ansvar
– Idag finns det många förvirrande märkningar på exempelvis korv som marknadsförs med en svensk flagga på, trots att köttråvaran kommer från Danmark. Dessa oärliga marknadsföringsmetoder är helt oacceptabla. Både lagstiftare och företag har ett stort ansvar i att hjälpa konsumenten att kunna välja, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Kött högst upp på listan
Kött hamnar högst upp på listan över
produktgrupper där konsumenter vill ha mer information om ursprung. Hela
83 procent anger det som viktigt. Tätt därefter följer
produktkategorierna mjölk (79 procent), mjölkprodukter (77 procent),
fisk (75 procent) samt färsk frukt och grönsaker (74 procent).
Konsumenter föredrar svenskt kött och charkuterier
En kandidatuppsats från Marknadskommunikationsprogrammet vid Stockholms universitet visar att information om ursprungsland i innehållsförteckning eller via
märkning är viktig och har betydelse för konsumenter. Uppsatsen ”Blott Sverige svenskt kött har… En studie av konsumenters attityd till märkning av svenska charkuteriprodukter” är gjord av Charlotte Sommarin och Rebecka Svensén. I studien har man följt och intervjuat kunder på plats i livsmedelsbutiker.
Resultatet visar att de
konsumenter som svarade på undersökningen föredrog svenskt kött och charkuterier
med svenskt ursprung framför icke svenska motsvarigheter.
Vetskap om varifrån maten kommer påverkar köpbeslut
Undersökningen visar också att information om ursprungsland, vetskap om varifrån maten kommer och var den
är producerad är viktig och påverkar konsumenterna och deras köpbeslut. Vidare kunde man se att konsumenterna är beredda att betala mer för svenskt ursprung.
Med hjälp av intervjuer kunde man i undersökningen dra slutsatsen att svenskt ursprung
likställs med hög matkvalitet, livsmedelssäkerhet, djurhälsa. Och även att ursprungsland har betydelse även för de konsumenter som inte väljer
produkter med svenskt ursprung.








