Fokus på svenskt kött i casetävlingen Idégeneratorn

Hur får vi konsumenterna att välja svenskt kött? Den frågan brottades studenter vid Sveriges lantbruksuniversitet Ultuna i tävlingen Idégeneratorn. Fokus låg på charkuterier där köttets ursprung lätt osynliggörs.

I år ville Ultuna studentkår fokusera på hur man ska öka
försäljningen av svenskt kött och tog därför kontakt med branschorganisationen
Svenskt kött. Casetävlingen Idégeneratorn är en årligen återkommande tävling.
Studenter med olika bakgrundskompetens blandas för att öka idérikedomen i de
tävlande grupperna och för att nytänkande och kreativa idéer ska uppstå.

Den 12 november utsågs vinnarna i samband med Ultuna
studentkårs näringslivsdag. Den vinnande idén kallades ”Förenkla valet för
konsumenten”. Idén går i korthet ut på att göra valet i matbutiken enklare för
konsumenten. Bland annat föreslås en hjälpmärkning som lyfter fördelar
med svenskt kött och ett spel som underhåller barnen under shoppingturen.

Stort grattis till Martin Holmberg, Susanna Edström
Johansson, Moa Linder och Sarah Andersson som kom med det vinnande bidraget!

Casetävlingen som är ett samarbete mellan Ultuna Studentkår,
Drivhuset Uppsala och SLU Holding, arrangeras i höst för tredje gången. 

Aktuellt

Ko i skogen

Därför gör svenskt kött skillnad

Ofta kritiseras kött när man pratar om klimat, men det är skillnad på kött och kött. Skillnaden är stor mellan svenskt kött och kött från EU eller övriga delar av världen.

Quiche Lorraine med spenat, purjolök och sidfläsk

Våra 7 bästa recept på goda pajer

Får vi slå ett slag för pajen? Paj är gott, enkelt att laga och passar lika bra till vardag som fest. Här bjuder vi på våra 7 bästa recept på goda pajer.

Rulla till toppen