Generation Z vill värna om det svenska jordbruket

Sedan 2008 har andelen unga som tycker att det är viktigt att värna om jordbruket ökat markant. Detta visar senaste undersökningen genomförd av Ungdomsbarometern.
Generation Z vill värna om det svenska jordbruket

Generation Z vill värna om det svenska jordbruket

Sedan 2008 har andelen unga som tycker att det är viktigt att värna om jordbruket ökat markant, från 40 procent till 69 procent. Att det svenska jordbruket har betydelse för dagens unga kan man också ana i hur de ser på Sveriges självförsörjning, där drygt varannan (58%) tycker att Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel. Bland killar, ytterligare något fler (63%).

– Vi har haft flera dramatiska händelser under de senaste åren som den extrema torkan 2018 och nu pandemin som så klart påverkar samhällets syn på självförsörjning. Det som är slående i den här undersökning är att vi ser så tydligt att särskilt den yngre generationen blir mer medvetna om vår sårbarhet och att det är viktigt att värna vår egen matproduktion, säger Isabel Moretti, Vd för Svenskt Kött.

Unga fortsätter också att generellt ha en positiv syn på svensk mat. 8 av 10 unga tycker att svenska livsmedel håller högre kvalitet än importerade. Och att maten är svensk (58%) är, tillsammans med klimatsmart (69%) och ekologisk (62%), vad unga främst associerar med hållbar mat. Antalet unga som väljer att äta svenskproducerat i möjligaste mån har också ökat kraftigt sen 2016, från 15 procent till 40 procent.

– Att välja svensk mat har länge varit viktigt för unga och det primära förhållningssättet unga har till vad de äter – att det ska vara svenskproducerat i möjligaste mån. Det handlar dels om en kvalitetssäkring, men också om att värna om miljö och klimat, varför vi samtidigt ser så höga andelar unga som också väljer klimatsmart och ekologiskt. Det ena utesluter inte det andra, utan bottnar i en vilja och drivkraft att, på alla sätt möjliga, göra skillnad, avslutar Sara Fröhling Lind, projektledare och expert på konsumtion och livsstil på Ungdomsbarometern.


Om undersökningarna

Genomförd av: Ungdomsbarometern
Intervjumetod: Digital enkätundersökning genom urval i e-postregister samt paneler
Målgrupp: Ungdomar i Sverige mellan 15–24 år
Fältperiod: 6 oktober – 5 november 2020
Antal intervjuer: 1 128 st

Relaterat material:

» Ungdomsbarometern Svenskt Kött 2021 PDF

Pressmeddelanden

Det spelar ingen roll var proteinet kommer från

Synen på kött förändras

Köttet har varit i skamvrån under en lång tid, men synen på kött som livsmedel börjar förändras. Det påståendet stärks av både av Ungdomsbarometern och Novus senaste opinionsundersökning på uppdrag av Svenskt Kött.

Vad tycker svenska folket om svenskt kött?

Nästan alla i Sverige äter kött

Rekordmånga är villiga att betala mer för svenskt kött och nästan alla i Sverige äter kött, visar Novus senaste opinionsundersökning på uppdrag av Svenskt Kött.

Rulla till toppen