Se möjligheterna i vår frivilliga ursprungsmärkning

Den senaste tidens händelser gör att svenska konsumententer blivit allt mer intresserade av
köttets ursprung. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött har snart
funnits i tvÃ¥ Ã¥r och vi har under vintern fÃ¥tt in flera nya företag som
vill använda märket på sina livsmedel. Genom att tydliggöra det svenska köttet
och de svenska värdena så ökar möjligheterna att få ut ett mervärde för köttet
de svenska bönderna levererar.  

Bakgrunden till märkningen Svenskt kött var den svåra
situationen som Sveriges grisf̦retagare upplevde under vinter 2010 Р2011 d̴ en
dioxinskandal i Tyskland medförde att priset på svenskt griskött trycktes i
botten. Det var en katastrof.

Svenskt Kött gjorde gemensam sak med Ica, Coop, Axfood,
Bergendahls och LRF kom överens om en märkning av framför allt charkuterier.
För det är när köttet blir charkuteri som det anonymiseras. Nu använder allt
fler företag även märket på sitt hela färska kött.

Företag får rätten att använda märket Svenskt kött under
förutsättning att de uppfyller vissa kriterier. Redligheten är en viktig del,
men också kravet på spårbarhet. Därför ska företagen ha en
livsmedelscertifiering om de ska få använda märket.

I en undersökning som den europeiska konsumentorganisationen
BEUC har gjort vill 83 procent av de svenska konsumenterna kunna se ursprunget
på kött. Undersökningen gjordes innan hästköttsskandalen så nu finns det
troligen ett ännu större sug.

I våra kontakter med företag som använder märket har vi fångat
några röster. Så här säger till exempel:

Fredrik Malmstedt, vd Köttbutiken och Furillen på Gotland:

– Det är jätteviktigt med bra märkning som inte
kan vilseleda. Här har vi en märkning som ger tydlig signal om hur djuren har
fötts upp, hur de har levt och slaktats. Det är ett bra budskap.

Magnus Nilsson, vd Nyhléns
Hugosons:

– Vi
vill profilera oss lokalt och regionalt. Råvarorna och deras ursprung är vår
profil. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svensk kött fungerar som en garant
för konsumenterna.

Det är klart att vi blir glada över så fina omdömen. Under
våren kommer vi att göra det ännu tydligare för konsumenterna vad märket står
för. Och varför det är viktigt att aktivt välja svenskt kött.

Rulla till toppen