Hur ser framtiden ut för det svenska köttet?
Det är helt omöjligt att sia om framtiden just nu. Verkligen helt omöjligt. Vi kan ha uppfattningar och tankar, men med så många osäkra, rörliga och okända variabler i vår omvärld är utfallsrummet för stort. Och hur ser framtiden ut för det svenska köttet?
Vår sektor hade ett bra 2020 trots pandemin. Preferensen för svenskt kött ökade. Konsumenterna fick ändra livsstil och istället för att äta importkyckling i woken på lunchrestaurangen blev det svensk falukorv eller köttfärs till lunch på hemmakontoret. Priset för detta skifte betalas av foodservicesektorn som kämpar hårt med att hålla i och hålla ut. Parallellt är situationen på världsmarknaden också ett roulettespel.
Kommer vi att gå tillbaka till hur det var?
Med vaccin på gång kanske vi snart kan gå tillbaka till ett öppnare samhälle där restauranger, caféer och konferensanläggningar kan ta emot gäster igen. Men som sagt, vi vet ingenting. Vi har ingen aning om hur länge restriktionerna kommer hålla i sig eller om det någonsin kommer att vara tillåtet att samla stora grupper med människor igen. Och kommer vi verkligen gå tillbaka till att pendla morgon och kväll till ett kontor när det nu visar sig att arbetet kan skötas hemifrån – till och med effektivare och utan att priset för kontorslokaler och sönderstressade pendlare behöver betalas?
Så vad betyder detta för oss? Hur kommer framtiden se ut för det svenska köttet? Det är en 10.000-kronorsfråga. Med pandemin, torkan under 2018, restriktioner för afrikansk svinpest i öst, handelsavtal i väst och en foodservicesektor som är under stark omvandling är svaret omöjligt att ha.
Ett förtroende på 70–75 procent
Men det finns vissa saker som vi också VET. Vi vet att om konsumenter kan välja så blir det kött från Sverige. Vi vet också att förtroendet för svenska bönder legat på 70–75 procent de senaste 10 åren. Det finns ingenting som tyder på att den siffran kommer minska utifrån hur osäker vår omvärld är. Snarare tvärt om.
PÃ¥ Svenskt Kött har vi ocksÃ¥ sedan i december en veckovis mätning av hur förtroendet hos konsument ser ut för nöt-, gris- och lammproduktion, samt slakten av dessa. Med dessa veckovisa avstämningar fÃ¥r vi inte hela sanningen, men vi kan snabbt fÃ¥nga upp förändringar. Om det exempelvis är nÃ¥gon frÃ¥ga som pÃ¥verkar konsument särskilt starkt eller hur länge ett ökat eller ett förlorat förtroende dröjer sig kvar. Med detta pÃ¥ plats sÃ¥ är vÃ¥rt jobb i denna osäkra tid att vara följsamma. Att ha koll pÃ¥ hur vindarna blÃ¥ser och snabbt vara där för att pÃ¥minna om att fortsatt se värdet med att ha en produktion med hög kvalité och hÃ¥llbar mat i vÃ¥rt land. Trots oron är vi i en sektor med stark efterfrÃ¥gan och starkt förtroende. Trots all oförutsägbarhet kan vi inte vara bättre rustade för att möta framtiden.Â
Isabel Moretti,
VD