Krafttag för att rädda lokal mat
Det finns inget ont som inte har något gott med sig. Flera livsmedelskedjor tar nu krafttag för att rädda lokal mat, efter vädjande från lokala livsmedelsproducenter i förra veckan. När restaurang- och hotellbranschen över hela landet tappar kunder förlorar även lokala och regionala livsmedelsproducenter avsättning för sina produkter. Många uppger att de nu har köttvaror och andra produkter som riskerar att förfaras om inte nya säljkanaler öppnar sig.
Trots att restaurangbesöken nu uteblir slutar dock inte människor att äta. Maten behövs fortsatt men behöver nu hamna på tallriken på andra sätt. Reaktionen från dagligvaruhandeln på de lokala livsmedelsproducenternas vädjan kom snabbt. ICA har bland annat öppnat upp en samlad leverantörssida med information och vill nu förenkla regelhanteringen för att lokala livsmedelsproducenter snabbare ska få komma in på butikshyllorna. Även Axfood, som bland annat äger Hemköp och Willys, har öppnat en ny möjlighet för att korta kedjan och se till att lokalt producerad mat snabbt når deras butiker.
Vill komma i kontakt med fler lokala matproducenter
Coop har sedan tidigare ett team av medarbetare som arbetar med att få fler lokala livsmedelsproducenter att leverera till dem – inom allt från chark till honung. För närvarande arbetar de med över 650 lokala producenter, och nu vill Coop ha in fler för att stävja krisen. Via deras leverantörsportal vill Coops regionansvariga på lokal mat gärna komma i kontakt med fler lokala producenter av mat. Detsamma gäller Lidl, som också vill vara med och värna de svenska matproducenterna genom att snabbt få till nya samarbeten. Lidl uppmanar därför svenska matproducenter att ta direkt kontakt med dem för att inleda en dialog om eventuellt samarbete.
Landsbygdsminister Jennie Nilsson uppmanar nu Sveriges konsumenter att handla mer svenskproducerad mat – i matbutiken som direkt från bonden. Även om hon anser att livsmedelsförsörjningen i Sverige i dag fungerar väl och matvarorna fylls på i hyllorna, så kommer många företag att få det tufft framöver.
– Livsmedel som är klimatsmarta, har låga nivåer av antibiotika och som framställs med världens bästa djurvälfärd borde alltid vara eftertraktade. Här har branschen gjort stora insatser, inte minst genom Från Sverige-märkningen som gör det enkelt för konsumenter att välja varor från närområdet, menar Jennie Nilsson.
Se nu till att fråga efter svenska och lokalproducerade matvaror i din lokala matbutik. Kanske hittar du snart nya favoriter och närproducerade delikatesser på butikshyllan? Det hjälper både bönderna här och nu i coronakrisen och skapar förutsättningar för en mer hållbar livsmedelskedja på lite längre sikt .