Märkningen ”Från Sverige” firar 1 år idag

Den 20 april fyller den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige ett år. I samband med det kompletteras märkena Från Sverige och Kött från Sverige med nya märket Mjölk från Sverige.

Det var ett år sedan den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige lanserades och året har varit framgångsrikt både med antalet anslutna företag och märkta produkter.

– Vi ser en fantastisk utveckling. Under ett år har runt 7000 varor fått tydlig ursprungsmärkning med märket Från Sverige. Märkningen fyller ett år den 20 april och i dagsläget har fler än 120 företag anslutit sig till märkningen, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige lanserades för ett år sedan då landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klippte banden för de första märkta produkterna. Under året har märkningen tagit för sig alltmer i butikshyllorna. Reglerna har utvecklats och kravet på transparens gentemot konsumenterna har stärkts. Idag kan såväl fisk som dryck och vilt märkas med svenskt ursprung under förutsättning att produkterna lever upp till reglerna.

– Märket är ett svar på konsumenternas efterfrågan att enkelt kunna hitta svenska råvaror och livsmedel med hög andel svenskt i butikerna. Syftet är även att bidra till att säkra tillgången på svenska råvaror i framtiden, säger Maria Forshufvud.

Märkesportföljen, med märkena Från Sverige och Kött från Sverige, har nyligen kompletterats med Mjölk från Sverige.

– Vi vet att konsumenterna värnar den svenska djurvälfärden med friska djur och låg användning av antibiotika. Ett uttryck för det är en stark efterfrågan på svensk mjölk och svenskt kött. Därför kompletteras märkesportföljen med ett förtydligande för just mjölk, avslutar Maria Forshufvud.

Reglerna är desamma oavsett märke. För att använda märkningen ska företagen teckna avtal med Svenskmärkning AB. Produkterna ska ha sitt ursprung i Sverige, vara förädlade och packade i Sverige. Märkningen kontrolleras och följs upp genom stickprovsrevisioner utförda av oberoende certifieringsorgan. Bakom initiativet Svenskmärkning står de tre ägarna LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen